Wat is Late Stage Customization?

Expertartikelen | 347 keer bekeken
Wat is Late Stage Customization?

Late Stage Customization (afgekort LSC) is één van de vele modewoorden binnen de moderne verpakkingsindustrie geworden. De letterlijke betekenis is “laat stadium personaliseren”. Normaal gezien vrij vertaald als “het in een zo laat mogelijk stadium klant specifiek maken”.

Dit klant specifiek maken kan verschillende vormen hebben. De meest toegepaste vorm is die van de land specifieke taal. Bij verkoop van een product in verschillende landen, dient de verpakking in verschillende talen bedrukt te worden. Soms kunnen meerdere talen op een verpakking gecombineerd worden. Vaak is dit wettelijk niet toegestaan of wil de producent dit niet uit marketing oogpunt. Zelfs bij combinatie van verschillende talen kan een product op zoveel markten verkocht worden dat de ruimte op de verpakking ontbreekt. En andere vorm is variatie in de verpakking per land voor productnaam of kleur.

Binnen verpakkingslijnen wordt vaak veel kostbare productietijd verloren bij het omstellen van verpakkingsmateriaal terwijl het bulkproduct hetzelfde blijft. Binnen de farmaceutische verpakking moet bij een dergelijke wissel ook nog eens alle verpakkingsmateriaal van land A van de lijn gehaald worden alvorens het verpakkingsmateriaal van land B binnen de verpakkingsruimte mag worden gebracht, de z.g. line clearance. Ook is het bulkproduct precies hetzelfde.

Een typisch verpakkingsproces heeft dan ook een bepaald product dat in een batch wordt geproduceerd. Zeg dat product A in een batch van 1 miljoen stuks wordt geproduceerd. Dit product A word echter over 50 markten verdeeld en in 3 verschillende verpakkingen op de markt gebracht. Bijvoorbeeld in verpakkingen per 1, per 2 en per 5 stuks. Voor dit ene product A bestaan er dan al 50 maal 3 is 150 verschillende verpakkingen.

etikettenrollen.jpg

Deze 150 verschillende verpakkingen moeten allemaal worden besteld, in voorraad gehouden en tijdig bij de lijn gebracht worden. Dit vergt organisatie, tijd en geld binnen de logistiek. Vervolgens dient de juiste verpakking tussentijds gewisseld te worden in de verpakkingslijn. Dit kost tijd. Aan het eind van het verpakkingsproces worden de ongebruikte verpakkingen weer terug naar het magazijn gebracht.

Bij het wisselen van een productkenmerk op de verpakking (bijvoorbeeld het logo) dient dit te worden aangepast in het artwork van 150 verpakkingen en dienen deze 150 verschillende verpakkingen opnieuw te worden besteld. De oude (obsolete) verpakkingen worden dan typisch vernietigd. Dit is directe afval (waste) en leidt tot direct verlies. Typisch ligt dat jaarlijks rond minimaal dezelfde waarde als de waarde van de voorraad op enig moment. Zie hiervoor ook de business case in de download.

In sommige gevallen worden verpakkingen eerst uitgebracht als nieuw artwork. Het nieuwe artwork wordt gedrukt op nieuw bestelde verpakkingen. Deze verpakkingen worden geleverd en in het magazijn opgeslagen. Per tijdseenheid en pallet plaats kost het in voorraad houden geld. Indien deze verpakking dan ongebruikt wordt weggegooid, dan zijn de kosten inmiddels opgelopen tot de aanschafprijs plus de kosten voor bestellen en in voorraad houden. In concrete voorbeelden binnen de farmaceutische industrie kunnen deze kosten per jaar dezelfde orde grootte bedragen als de aankoopprijs van het materiaal. Indien dus een bepaald etiket na 4 jaar wordt weggegooid omdat deze obsolete is, bedragen de totale kosten het 5-voudige van de oorspronkelijke aankoopprijs.

Laat me dat herhalen: de kosten van het obsolete etiket bedragen het VIJF-voudige van de oorspronkelijke aankoopsprijs…

Verder heeft elke verpakking die bij een toeleverancier besteld wordt een zekere levertijd. Bij het produceren dient dus rekening te worden gehouden met deze levertijd. Wil je vermijden dat deze levertijd leidt tot een langere levertijd van je product, dan zal je de verpakkingen op voorraad moeten nemen.

Kortom: Late Stage Customization (afgekort LSC) is meer dan een modewoord. Door de verpakking in een zo laat mogelijk stadium klant specifiek te maken kosten etiketten tot 5 keer minder en kunnen levertijden drastisch worden ingekort.

Wil je weten hoeveel u kunt besparen door Late Stage Customization? Download hier de extra business case voorbeelden.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren