'We moeten niet afwachten wat de buitenlandse trends zijn'

5 minuten met | 1137 keer bekeken
'We moeten niet afwachten wat de buitenlandse trends zijn'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Leen van Bochove, Senior accountmanager bij BVP Verpakkingen.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Verpakkingen zijn mij met de paplepel ingegoten: als kind kwam ik spelenderwijs al in aanraking met verpakkingen. Mijn vader is in 1960 in de verpakkingenbranche begonnen en zijn passie werkte aanstekelijk op mij. In de 28 jaar dat ik met verpakkingen bezig ben, heb ik de veranderingen gezien en eraan meegewerkt.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
Als we iets aan een klant adviseren en we dit samen gaan uitwerken tot een succes! Acht maanden geleden hebben we voor een klant een nieuwe verpakking verzonnen. Inmiddels  ligt deze in meer dan 200 supermarkten in het buitenland. De klant is enthousiast, waarna we vervolgens weer volop aan de slag zijn met nieuwe ideeën. Als ik door de supermarkt loop en ik zie de verpakkingen staan, ben ik trots op de klant die voor BVP heeft gekozen. Voordat het uiteindelijke product in de winkel staat is er heel wat gebeurd. Als we dan het eindresultaat zien staan, geeft het een goed gevoel dat we hieraan onze bijdrage hebben geleverd.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Ik wil voor iedere klant origineel zijn. Ik heb een hoofd vol ideeën. Het product en de wens van de klant geven mij doorgaans inspiratie om met de kennis en ervaring, samen met collega’s,  een nieuw concept te verzinnen. Mijn creativiteit en fotografie gebruik ik om het voor de klant te visualiseren.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Dit is per branche wel verschillend en soms zeggen we tegen een klant:  “de trend bepaal je zelf”. We proberen origineel te zijn, vandaar dat ik als motto heb: “mijn innovaties en ideeën voor de verpakking van morgen zijn niet van gisteren”. Wel zie ik een verandering bij onze klanten dat ze bewuster met verpakkingen bezig zijn om een verantwoord product op de markt te zetten. Biologisch krijgt wel meer en meer de aandacht.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
Biologische verpakkingen, maar ook nieuwe concepten voor maaltijden in de foodindustrie. We moeten ook niet te afwachtend zijn met wat het buitenland ons te bieden heeft, want andersom geldt: wij hebben ook genoeg ideeën voor het buitenland. Ook kent elk land zijn eigen gebruiken; een  verandering daarin duurt doorgaans lang. Als voorbeeld:  een brood in een plastic zak, dat vervolgens bij de consument in de vriezer gaat, is in het buitenland ondenkbaar.

Wat inspireert u als ondernemer?
De functie van verpakkingen is geweldig. De verpakking is het eerste contact van de consument met het product van onze klanten. Als dat niet aanspreekt is het een gemiste kans. Verpakkingen zijn hét communicatiemiddel bij uitstek. Daarom helpen we graag onze klanten met de boodschap die ze willen uitstralen naar de markt.

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.


Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren