'We staan aan de vooravond van een nieuwe digitale revolutie'

5 minuten met | 1232 keer bekeken
'We staan aan de vooravond van een nieuwe digitale revolutie'

Iedere week zit Verpakkingsprofs 5 minuten met iemand uit de verpakkingsbranche om de tafel. Deze week met Rijk van Korlaar, die advies geeft aan het management van verschillende verpakkingsbedrijven met zijn eigen adviesbureau.

Hoe bent u in de verpakkingsbranche terecht gekomen?
Dat is puur toeval geweest. Als schoolverlater ben ik gaan solliciteren en kwam ik terecht op de verkoop binnendienst in een handelsbedrijf dat zich op verpakkingen richtte. Daar mocht ik de inkoop en verkoop gaan doen, waarna ik al snel geïnteresseerd raakte in het vak. Na verschillende cursussen over primaire verpakkingen en golfkarton ben ik steeds dieper in het bedrijf geraakt. Uiteindelijk werd ik commercieel directeur en uiteindelijk schopte ik het zelfs tot mede-eigenaar in loonverpakkingen. Nu werk ik als zelfstandig adviseur.

Waar bent u het meest trots op in uw loopbaan?
In 2008 heb ik samen met een partner een nieuwe fabriek gebouwd in de contract manufacturing: in opdracht van bedrijven maak je hun producten, waarna je ze verpakt. Een fabriek van 14 meter hoog en 15000 km2 vloeroppervlak, die simpelweg begon als een plan op papier. Ik ben er nog steeds aandeelhouder, maar dit is het mooiste wat ik ooit gedaan heb.

Wat typeert u in uw werkwijze?
Ik ben goed in bedrijven meehelpen om vanuit een bepaalde tijd door de starten naar een nieuwe tijd. Daar komt het maken van een plan bij kijken, maar ook het opstellen van een team en een stukje persoonlijke coaching. Er is een enorme revolutie gaande op het gebied van ICT en technologie, waardoor je heel anders om moet gaan met data. Ook zijn er grote veranderingen te zien in de balans tussen werk en privé en logistiek door de opkomst van e-commerce. Allemaal veranderingen die een andere tijd symboliseren: we staan aan het begin van de volgende digitale revolutie. Met name klassiek ingestelde bedrijven, waarvan er veel zijn in de verpakkingsbranche, moeten veel veranderen.

Welke veranderingen in de verpakkingswereld moeten we in de gaten houden?
Naast bovengenoemde veranderingen is de verkoop via internet en de enorme consequenties die hieraan verbonden zijn een enorme verandering. Het gebruik van data speelt hierbij een grote rol. Als laatste zou ik het circulaire economie willen noemen: de inzet van grond- en hulpstoffen gaat steeds meer getoetst worden aan duurzame richtlijnen. Die bewustwording is van cruciaal belang bij veel veranderingen.

Welke buitenlandse innovaties moeten volgens u naar Nederland komen?
De verpakkingsindustrie is allang niet meer gericht op Nederland, maar veel internationaler. Volgens mij is er van een nationale verpakkingsindustrie geen sprake, meer een Europese. We lopen als continent voorop in leading specialiseren, maar kunnen bijvoorbeeld van Japan nog veel leren als het gaat om fijne distributie door op heel weinig ruimte met heel veel mensen te moeten werken.

Wat inspireert u als ondernemer?
De nieuwe mogelijkheden van de technologie. Die maken allerlei dingen mogelijk die tot een paar jaar geleden ondenkbaar waren. Ook vind ik het interessant om te zien dat er veel verandert in de verpakkingsbranche: waar vroeger een paar grote bedrijven het monopolie hadden, is er nu ruimte voor kleine bedrijven om zich snel te ontwikkelen. Zij zijn flexibeler en kunnen zich makkelijker aanpassen aan de tijdsgeest. 

Ook meedoen aan de rubriek 5 minuten met? Dat kan! Stuur uw gegevens naar redactie@verpakkingsprofs.nl en we nemen contact met u op.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren