Winnen in de winkel: de mogelijkheden van digitaal geprinte verpakkingen

Expertartikelen | 1092 keer bekeken
Winnen in de winkel: de mogelijkheden van digitaal geprinte verpakkingen

Je daadwerkelijke boodschappentas verschilt vaak wezenlijk van je boodschappenlijstje, maar hoe komt dat? Veel van onze winkelervaring vindt plaats in het onderbewuste. Je bent op zoek naar je gebruikelijke merk cornflakes, wanneer een andere doos in het oog sprint. De kleur, de vorm, het design, het logo en de branding overtuigen je om ditmaal iets nieuws te proberen. Een overwinning voor de marketeers.

Alle marketeers erkennen het belang van het ‘eerste moment van de waarheid’, en het beïnvloeden van aankoopbeslissing in de schappen. We hebben tegenwoordig te maken met een overweldigende keuze aan vergelijkbare producten in een soortgelijk verpakkingsontwerp. De groeiende interactie tussen fysiek en digitaal winkelen draagt bij aan deze puzzel, door het vervagen van de lijnen en het introduceren van een breder scala aan paths-to-purchase. Dat is waar digitaal printen om de hoek komt kijken en nu al snel een belangrijke rol speelt in de wereld van verpakkingsontwerpen en productie.

Digitaal printen brengt grote voordelen voor verpakkingen en, op zijn beurt, voor marketing
De verwachting is dat de markt voor digitaal geprinte verpakkingen meer dan verdubbelt, van $6.6 miljard in 2013 naar $14.4 miljard in 2018. Dat is geen verrassing als je bedenkt welk effect technologie heeft gehad op de wereld van printen, en op marketing. Met digitale printmogelijkheden hebben merken de mogelijkheid om hun producten echt aan te passen en te personaliseren voor een nauwkeurig publiek.

Denk bijvoorbeeld aan de bekende ‘Share a Coke’-campagne, misschien wel het omslagpunt voor het digitaal printen van verpakkingen. Eerder werden limited editions gebruikt om een buzz rond een merk te creëren. Met hun serie van ‘genaamde’ verpakkingen, was Coca-Cola de overgang naar een tijdperk van limitless editions.

Wat begon als een lokaal initiatief in Australië om jonge mensen opnieuw aan Coca-Cola te binden, veranderde in een wereldwijde marketing campagne in 32 Europese landen, met 150 populaire namen voor elk land. Hierdoor steeg Coca-Cola’s omzet met 4% in de landen waar het verscheen – een aanzienlijke toename voor een merk dat zo groot is als Coca-Cola.

Lang leve personalisatie
We leven in een wereld van hyperpersonalisatie, te zien in het succes van de ‘Share a Coke’-campagne. Mede door social media en de technologische vooruitgang, verwachten we personalisatie op elk niveau. Of het nu een app is die restaurants binnen een straal van 500 meter suggereert, of het herkennen van voorkeuren door middel van cookies, om zo gebruikers op maat gemaakte gegevens te bieden. We zijn niet onder de indruk van personalisatie in de digitale omgeving – we verwachten het.

En geen groep verwacht dit meer dan de zogenaamde ‘digital natives’ – de generatie die geen wereld zonder internet kent. In deze context kan fysieke communicatie, of het nu printen of verpakken is, makkelijk scoren bij een publiek dat personalisatie begrijpt en waardeert.

De opkomst van digitaal printen
Marketeers zoeken constant naar manieren om te winnen in de schappen en een echte connectie te maken met hun publiek. Hierbij zullen digitale verpakking blijven stijgen in populariteit. Dit heeft het spel veranderd, waardoor merken sneller dan ooit verpakkingen kunnen produceren en personaliseren, of het nu voor limited editions of flash promotions is.

Print- en verpakkingsleiders, waaronder wij, moeten niet alleen meegaan in de behoeften van de markt, maar met de markt innoveren door nieuwe kansen aan te bieden, zoals de overstap naar digitaal printen. Daarmee is het mogelijk om de printopdrachten te personaliseren en zo unieke verpakkingen te creëren.

Digitaal printen is onmisbaar geworden in veel aspecten van verpakkingenproductie en drukt daarmee zijn stempel op nieuwe segmenten. Bedrijven ontdekken de voordelen die digitale productie hen en hun klanten kan bieden, waarvan personalisatie en verbinding met publiek de grootste zijn, evenals het bieden van een bijna onbeperkte bron van creativiteit.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren