Zo claimt u status als expert in de verpakkingsbranche

Columns | 894 keer bekeken

Als jij als ondernemer waarde aanbiedt, wil je dat dat wordt gezien. Je bent een vakman en je hebt een fantastisch product of dienst in de aanbieding. De kwaliteit is beter dan die van negen van de tien concurrenten. En voor jouw specifieke doelgroep is het perfect. Je stopt nooit met ontwikkelen om je aanbod nóg beter te maken.

Je hebt er je hart en ziel in gestopt: je weet dat je aanbod méér dan goed is. Wanneer jij in bed ligt denk je aan de laatste aanpassingen die je hebt gedaan. Aan die perfecte offerte voor die klant waarin je precies beschrijft hoe je zijn probleem oplost. Dat gaat veel verder dan specificaties en euro's.

Kwaliteit
Dan wil je dat je klanten dat ook waarderen en dat je niet alleen wordt vergeleken op prijs. Je wilt werken voor klanten die je waarderen om je expertise en innovatieve kracht. Klanten die bereid zijn om goed te betalen voor kwaliteit. Die het verschil begrijpen tussen een topproduct dat aan alle wensen voldoet en een goedkoop alternatief dat op de langere termijn veel meer geld en kopzorgen kost.

Dat is mogelijk, als jij je status als expert claimt. Als je echt wilt dat jouw aanbod op waarde wordt geschat, zal je jouw plaats tussen de experts in jouw vakgebied moeten innemen. Niemand anders gaat dit voor je doen. Maar dat betekent niet dat jij het wiel uit hoeft te vinden. Bespaar jezelf zeeën van tijd met deze drie manieren om te je vakkennis om te zetten in opdrachten en waardering.

1: Schrijven
Het eeuwenoude devies “wie schrijft, blijft” is nog steeds waar. Schrijven over je vakgebied opent deuren en geeft je klanten (en potentiële klanten) vertrouwen. Je kunt overal beginnen. Schrijf bijvoorbeeld artikelen voor je eigen website, zend ze in en wordt vaste columnist bij een vakblad, of deel jouw visie via LinkedIn.

2: Presenteren
Als schrijven je klanten vertrouwen geeft, dan zal het je niet verbazen dat presenteren dat doet in 100-voud. Dat is logisch, want het vergt moed om een podium op te klimmen. Dat komt deels omdat het niet makkelijk is om een strak verhaal neer te zetten.

Wie die op een podium staat, wordt automatisch gezien als expert door de mensen in de zaal. En als je het goed aanpakt, kun je aan één presentatie meteen nieuwe klanten overhouden.

3: Een onweerstaanbaar aanbod doen
De meeste klanten hebben geen tijd of geen zin om af te spreken met mensen die hen iets willen verkopen (jij of je medewerkers). Waar ze wel zin in in hebben, is een onweerstaanbaar aanbod van een echte expert. Iemand die kennis deelt. Kennis waar ze onmiddellijk iets aan hebben.

Als jij je kennis deelt op een manier die voor je klanten onweerstaanbaar is, kom je veel gemakkelijker aan tafel. En op een hele andere manier: niet als een (opdringerige) verkoper, maar als een (gewaardeerde) expert.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren