10 retailtrends voor 2017

31.10.2016 | Beursnieuws | 869 keer bekeken
10 retailtrends voor 2017

De retail is onderhevig aan trends, maar hoe kunnen retailers en merken bij blijven in deze razendsnel veranderende markt? Albert Top van Crossmarks doet tijdens Packaging Innovations in Amsterdam tien belangrijke trends uit de doeken uit deze sector.

Albert Top, werkzaam bij Crossmarks, helpt merken en detailorganisaties om aan te sluiten bij de snel veranderende eisen en wensen van consumenten. Aan de hand van markt context onderzoek adviseert Top verschillende bedrijven als Auping, Badeie, Jumbo en TUI hoe mee te kunnen komen met relevante trends en ontwikkelingen.

Die trends en ontwikkelingen gebeuren volgens Top in verschillende gebieden. “We doen onderzoek naar maatschappelijke- en technologische-ontwikkelingen en naar veranderingen in gedrag van consumenten. Voeg daarbij onderzoek naar de specifieke branche waarin een klant opereert, en je kunt een aardige voorspelling doen van wat er de komende periode staat te gebeuren in een retailbranche.”

Niet alle trends zijn even van nu, zo beargumenteert Top. “Maar ze hebben allemaal wel veel impact op hoe mensen kopen en hoe retailers daar op inspelen.” Als voorbeeld noemt hij urbanisatie. “Dat mensen vertrekken vanuit het dorp naar de stad is al lange tijd gaande, maar het heeft als gevolg dat bijvoorbeeld C&A nu een groot deel van hun winkels in de buitengebieden gaat sluiten. Dat is een direct gevolg van iets dat aan de hand van onderzoek en analyse goed te voorspellen is. Hoe beter je daar als retailer op inspeelt hoe succesvoller je bent."

Er zijn ook een aantal trends die veelal gedreven worden door de snel ontwikkelende technologie. Top: “Mensen boeken nu op het terras hun volgende vakantie op hun telefoon. Zeven jaar geleden hadden mensen dat echt niet voor mogelijk gehouden en deze trend zal zich alleen maar verder uitbreiden. Wat moet je dan als organisatie met de invulling van je reisbureaus doen om relevant te blijven? Daar helpen wij bedrijven mee een antwoord op te vinden.”

Tijdens Packaging Innovations in Amsterdam, dat op 23 en 24 november plaatsvindt, doet Top tien grote retail trends, waaronder urbanisatie, uit de doeken. “Deze presentatie is redelijk globaal, maar wel voor iedere branche binnen de retail meer of minder relevant. Wat in de ene branche een grote rol speelt, is voor een ander nagenoeg onbelangrijk.”

Er is volgens Top dan ook niet één trend van de tien te noemen die groter is dan een andere. Ze zullen allemaal van zeer grote invloed zijn hoe het retail landschap er de komende jaren uit zal zien “In mijn presentatie komen tien belangrijke trends naar voren die voor de meesten een handvat zullen bieden om te vernieuwen en mee te gaan met de vraag van de markt.”

Wilt u bij deze presentatie aanwezig zijn? De presentatie van Albert Top vindt plaats op 24 november om 12.00 uur. Registreren voor Packaging Innovations kan hier.


Elpisterra / Shutterstock.com

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren