10 x verpakkingstrends: niet durven, maar doen

12.02.2016 | Trends | 1796 keer bekeken
10 x verpakkingstrends: niet durven, maar doen

De wereld is één groot winkelcentrum. Het Point-Of-Sale is overal. Het internet verandert alles: ontwerp, marketing en handelsstructuren. Dit heeft ook verstrekkende gevolgen voor verpakkingen, die een nog grotere rol spelen, omdat het zich verplaatst naar een meer centraal element van de koopervaring. Pro Carton heeft gekeken naar de 10 belangrijkste internationale trends.

Design: het einde van authenticiteit
Op de verpakking vermelden dat je authentiek bent is iets van het verleden. ‘Woorden als ambachtelijk hebben hun kracht verloren,’ vertelt Martin Raymond editor-in-chief van The Future Laboratory, een lifestyle consultancybureau uit Londen. ‘Wat telt is de echte authenciteit, een die geen uitleg nodig heeft.’ Belangrijker dan de uitstraling is een combinatie van overtuigingskracht, technische kwaliteit en een natuurlijke origine.

Design: heldere communicaties
Met het groeiende aantal claims op verpakkingen, allemaal vechtend om de aandacht van consumenten, verwachten laatstgenoemden meer informatie over de producten die ze kopen en minder acties die hun keuzes vertroebelen. In de voedselindustrie is dit het meest duidelijk, waar 58 procent van de Engelse consumenten aangeeft productinformatie op verpakkingen te lezen en 76 procent ongerust is over het gebruik van kunstmatige conserveringsmiddelen. Duidelijke informatie over ingrediënten of zelfs veiligheid van producten moet gecommuniceerd worden met absolute transparantie

Marketing: natuurlijkheid wordt de maatstaf voor alles
Natuurlijk is terug. Nu angstige consumenten een industrieel systeem afkeuren dat vaak giftig is voor hun gezondheid, lijken natuurlijke producten een goed alternatief. Consumenten die in het digitale tijdperk opgegroeid zijn zien natuur en technologie niet langer los van elkaar, maar elkaar versterkende elementen om een nieuwe levensstijl te ontwikkelen. Dieten, gezondheid, schoonheid, geest en lichaam: allemaal zaken die zij samenvoegen om de beste versie van zichzelf te worden. Merken, ooit vooral beoordeeld aan de hand van hun producten, worden nu bekeken aan de hand van hun waarden, innovaties en wereldverbeterende ideeën.

Marketing: eerlijk zijn telt
Het hebben van een maatschappelijke missie wordt niet langer gezien als een bonus, maar als een vereiste voor een merk. Een recent onderzoek hierover vond uit dat 88 procent van Engelse en Amerikaanse milennials geloven dat een bedrijf de wereld beter moet maken, niet slechts ‘niet slechter’. Sommige bedrijven nemen deze taak erg serieus. Lego, zich bewust van de enorme hoeveelheid plastic op vuilnisbelten, heeft 150 miljoen dollar geïnvesteerd in onderzoek naar duurzame materialen. Ikea valt veel regeringen lastig met haar investeringen in duurzaamheid. De Zweedse keten heeft toegezegd 1 miljard dollar te investeren in hernieuwbare energie. Het gaat niet meer om iets zeggen, maar vooral om iets laten zien.

Marketing: duurzame producten hebben de voorkeur
Duurzaamheid heeft allang bewezen geen hype te zijn, maar een langdurige trend. Hoe groter de zorgen om onze planeet worden, des te kleiner worden de kansen voor plastic verpakkingen. Het feit dat duurzaamheid nog steeds veel geld kost helpt niet echt, maar 63 procent van de Amerikaanse consumenten heeft aangegeven dat de herbruikbaarheid van verpakkingen een belangrijke rol speelt bij de keuze van aankoop. Het is onmogelijk voor merken om deze trend te negeren.

Marketing: het brein onthult haar geheimen
Neuromarketing – een term die al jaren rond zingt in de marketingwereld – wordt eindelijk serieuzer genomen door wetenschappers. Een studie die in september 2015 gepubliceerd werd laat zien dat wetenschappers ertoe in staat waren de uitkomst van een anti-rookcampagne te voorspellen door te kijken naar hersenactiviteit. In vergelijking met traditionele methodes verdubbelde de breindata de mogelijkheid om voorspellingen te maken over reclame en marketing.

Handel: de drie pijlers van groei
Groei van de retail is gebaseerd op drie pilaren: internet, korting en gemak. Grotere volumes worden vaak via het internet besteld en tijdens de uitverkoop. Kleinere aankopen zijn nog steeds makkelijker in de winkel te halen. Deze werken ook mee aan een nieuwe trend: retail hybridisation. Fysieke winkels zijn hierbij de schakel tussen online en klant, om bijvoorbeeld verzendingen op te pikken.

Verpakking: advertentieruimte voor kant-en-klaar distributie
De retail heeft vooral een dringende behoefte aan kant en klare verpakkingen in verschillende maten, die tegelijkertijd makkelijk te bedrukken zijn. In Engeland geeft 39 procent van de consumenten aan dat ze behoefte hebben aan meer variatie in kleinere alcoholflesjes. Als aanvulling daarbij geeft 50 procent van de bewuste snackers aan een nieuw product te willen proberen als het in een kleine verpakking zit. Zodra het verpakkingsportfolio van een merk groeit, zullen meer mensen in contact komen met het merk. Het belangrijkste om daarbij in het oog te houden is dat consumenten de verpakking als de perfecte maat voor zichzelf zien.

Verpakking: de directe link
Er is een revolutie gaande rondom digitale verbindingen op verpakkingen. Voorspeld wordt dat mobiele interacties verantwoordelijk zijn voor 64 cent van iedere dollar die in de retail uitgegeven wordt tegen het eind van 2016. Maar in tegenstelling tot de vorige generatie van digitale verpakkingen – inclusief onhandige QR-codes – grijpen merken nu steeds meer naar technologieën als NFC en bluetooth low-energie (BLE) om contact te maken met de consument. De mobiele omgeving wordt de nieuwe frontlinie in de strijd om consumenten en hun portemonnees.

Verpakking: een digitale print revolutie
De unieke mogelijkheid van digitale print heeft de aandacht van merken gegrepen. Door Coca Cola werden de mogelijkheden getoond met hun ‘share a coke’ campagne. Het merk liet goed zien hoe het mogelijk is om met de consument te converseren via de verpakking, zowel op lokaal, persoonlijk en emotioneel niveau. Een op de vijf Amerikaanse millennials geeft aan op zoek te zijn naar gepersonaliseerde verpakkingen en in China geeft een kwart van de consumenten aan meer te willen betalen voor een verpakking met hun naam erop. 2016 wordt gezien als het keerpunt voor de digitaal geprinte verpakking, nu merken verder kijken dan het grappige aspect van personalisatie, en de daadwerkelijke waarde ervan in beginnen te zien.

Drie huidige ontwikkelingen sturen deze trends:

1.
Het intoetsen van gegevens duurt klanten nog veel te lang. Nieuwe adresdiensten zorgen ervoor dat dit tot het verleden behoort. De naam van een geadresseerde volstaat al voor een cadeau op weg naar de gelukkige. Ali Baba is een stap verder: in maart 2015 demonstreerde ceo Jack Ma technologie waarmee gebruikers op de “selfie”-manier betalen met behulp van smartphone gezichtsherkenning.

2.
Huishoudelijke apparaten worden een raakvlak voor de detailhandel. Amazon Dash Replenishment Service zorgt al voor het nabestellen van wasmiddelen via een wasmachinesensor.

3.
Het aanzienlijk versnellen van leveringen. In het Verenigd Koninkrijk biedt Argos bijvoorbeeld levering op dezelfde dag zeven dagen per week voor kleine bestellingen. Amazon UK levert food- en drinkartikelen naar geselecteerde locaties in minder dan een uur. In het algemeen wordt informatie steeds transparanter en diensten worden steeds sneller. Dit heeft een weerslag op de gehele leveringsketen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren