13 x de leukste vepakkingen van 2015

24.12.2015 | Trends | 2014 keer bekeken

Het jaar zit er bijna op en hoe is het jaar beter samen te vatten dan in de lijstjes? Afgelopen jaar maakten wij van VerpakkingsProfs aan het eind van de maand een lijstje met de leukste innovaties die wij tegen kwamen in verpakkingsland. In dit artikel vatten we samen: dit waren de 13 leukste verpakkingen van 2015.

KFC verandert placemet in draadloos toetsenbord

Een slimme manier om moderne technologie te betrekken bij je klantervaring komt deze maand van KFC, die in Duitsland een proef houden met een placemet die tegelijk gebruikt kan worden als draadloos toetsenbord voor je smartphone. Geen vette vingers meer op je beeldscherm! Via Bluetooth is het mogelijk om verbinding te maken met het papiertje dat standaard te vinden is onder je fast food maaltijd. Na het verorberen van het voedsel kan de consument de placemet mee naar huis nemen, om hem daar nogmaals te gebruiken.

Glazen doppen op whisky

Geen draaidoppen, maar glas om een fles whisky af te sluiten. Het nieuwe merk Master of Malt heeft aangekondigd te gaan experimenteren met een glazen afsluiter van haar flessen. Het ziet er niet alleen modern uit, maar moeten er ook voor zorgen dat de kurkbederf voorkomen wordt.

Het gebruik van kurk bij whisky kan zorgen voor de toevoeging van ongewenste aroma’s en smaken, net als bij wijn. De glazen oplossing moet voor een doorbraak zorgen in de zoektocht naar een alternatief. De afsluiting is luchtdicht door een dun rubberen randje.

Verpakking van hoestdrank is tegelijkertijd doseersysteem


De troep die het afmeten van een hoestdrankje met zich meebrengt, kennen we allemaal. Medicijnproducent Prestige Brands bedacht er iets op: een doseersysteem. Door de fles te buigen komt een bepaalde hoeveelheid vloeistof in de dop, die je daarna gemakkelijk in kunt nemen. Het heeft een opening die niet lekt en is goed beschermd tegen kinderen.

Flexibiliteit in de doos

Producent van biologisch voedsel Riverford heeft een nieuwe doos geïntroduceerd met verstelbare tussenschotten, waardoor er producten van verschillende maten in dezelfde doos kunnen, zonder de beschermende functie van de doos te verliezen.’

Theeverpakking vertelt met muziek wanneer thee klaar is


Nu de QR-code steeds meer gebruikt wordt in de verpakkingsbranche, zijn marketeers op zoek naar manieren om deze techniek in te zetten om met consumenten te communiceren. Fair trade thee Quintessential gebruikt de techniek om consumenten te laten weten wanneer hun thee klaar is. Een muziekje is in de QR-code verwerkt, dat net zo lang duurt als de thee moet trekken. Als je de QR-code scant, moet je de muziek kunnen horen.

Verpakking waarschuwt patiënt via smsm wanneer medicijnen in te nemen


Stora Enso is een van de wereld grootste karton- en papier producenten. Met deze nieuwe verpakkingen kunnen zij patiënten helpen om hun medicijnen op het juiste moment en goed in te nemen. Door middel van een zendertje in de verpakking kan de producent zien hoeveel van het product al gebruikt is en wanneer de pillen ingenomen zijn. Vergeet men er eentje, dan krijgt de consument een waarschuwing op zijn telefoon.

Flexibele snoepverpakking vermomt als weckpot

Met deze flexibele verpakking die lijkt op een weckpot laat verpakkingsbedrijf Schur zien wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is qua printtechnieken. De 'glazen pot' zal eruit springen in de verpakkingsschappen, zonder de kosten van een glazen pot te hoeven betalen. De zak is verkrijgbaar in verschillende maten op dezelfde machine en blijft mooi recht op staan.

Verpakking en lepel in een


De trend om producten onderweg op te eten heeft zijn weerslag op de verpakkingsbranche. EcoTensil speelt hier op een andere manier op in, door een papieren lepel als onderdeel van de verpakking te gebruiken voor hun producten. Het gebruik van de papieren lepels heeft veel voordelen: het gebruik is duurzamer dan een plastic exemplaar en het biedt extra reclameruimte voor producenten.

Consument maakt verse pasta door verpakking

Al eerder behandelde we deze verpakking in de video tijdens het Packaging Design and Innovation, maar nu heeft hij ook de Du Pont packaging award gewonnen. VerDeSoft ontwikkelde voor het pastamerk Frizle een slimme manier om verse pasta te maken. Aan de onderkant van de verpakking is een strip bevestigd. Wie deze lostrekt, kan het deeg uit de verpakking in de pan gooien in sliertjes. Op deze manier ontstaat er verse pasta, zonder alle rotzooi die daar normaal bij komt kijken.

Pizzadoos van de Pizza Hut wordt beamer


Fastfoodgigant Pizza Hut heeft in Hong Kong een wel heel bijzondere pizzadoos op de markt gebracht. In beperkte oplage is het mogelijk om met de ‘Blockbuster Boxes’ films te projecteren en je pizzadoor om te toveren in een beamer. Met behulp van je smartphone, die door een klein plankje voor de lens gehouden wordt, kunnen de films geprojecteerd worden op een willekeurige muur of scherm. Door een QR code op de doos is het mogelijk om een film te downloaden.

De kwaliteit is niet al te best en je hebt nog steeds boxen nodig om het geluid te versterken, maar volgens ons is dit een zeer goed voorbeeld om te laten zien wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is met verpakkingen. Het idee dat pizza en films wordt op een geweldige manier aan elkaar verbonden en de verpakking biedt de consument de gelegenheid om deze twee bezigheden te combineren met behulp van Pizza Hut. 

Bier van Heineken bevriest door verpakking nooit meer

Goed nieuws voor bierdrinkers die van koud bier houden! Heineken komt met een innovatieve verpakking die bier koud houdt, maar niet laat bevriezen. Wie zijn bier dus snel moet koelen in de vriezer, hoeft niet bang te zijn dat het bier bevriest wanneer het vergeten wordt. De flesjes worden gemaakt van PET, waardoor het bier vloeibaar blijft.

Het duurt ongeveer 15 minuten voordat het bier gekoeld is tot 0 graden en 50 minuten totdat het warm wordt als het op kamertemperatuur bewaard wordt. Als finishing touch licht de iconische rode ster op het flesje op als het bier op de ideale drinktemperatuur is.

Verpakking houdt malaria muggen op afstand

SP bier wordt vooral in Papua Nieuw Guinea gedronken, waar veel muggen zijn die malaria verspreiden. Om rustig je drankje bij het kampvuur te kunnen drinken zonder deze ziekte op te lopen, bedacht het biermerk een speciale doos die de lucht van anti-muggenspray bij zich draagt als hij op het vuur wordt gegooid.

Houdbaarheid van vlees door verpakking aangegeven

Keep-it Technologies is een technologisch bedrijf dat zijn oorsprong kent in de Norwegian University of Life Sciences. Het bedrijf ontwikkelde een systeem dat zonder de verpakking te openen aan kan geven hoe vers het product is. Geen houdbaarheidsdatum meer, maar aan de hand van tijd en temperatuur wordt bepaald of het product nog gekocht zou moeten worden door de consument.

Keep it houdt de temperatuur van de producten nauwlettend in de gaten in het gehele productieproces, van producent naar consument. De indicator op de verpakking geeft aan hoeveel dagen het product nog goed blijft bij deze temperatuur. Door middel van een blauwe streep op de verpakking wordt dit aangegeven. Als deze strip bij de 0 eindigt, is het voedsel niet meer geschikt voor consumptie.

Champagne gaat met verpakkingtechnologie namaak tegen

Securitybedrijf en expert in digitale innovaties Selinko is een samenwerking aangegaan met champagnemerk Remy Martin voor een nieuw initiatief om namaakproducten tegen te gaan. Met behulp van NFC technologie wordt The Remy Martin Club opgericht, die je waarschuwt wanneer de fles geopend is.

De NFC button is verwerkt in de opening van de fles. Door je smartphone op de dop te houden, is het mogelijk om te zien of de fles al geopend is geweest. Door de technologie wordt niet reproductie tegen gegaan, ook wordt de consument door zijn smartphone nogmaals tegen de fles te houden op de hoogte gehouden van het laatste nieuws van het bedrijf. Op die manier ontstaat er directe communicatie tussen producent en consument.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren