3 tips voor meer vertrouwen op de werkvloer

20.11.2014 | Branchenieuws | 1703 keer bekeken

De crisis heeft de relatie tussen werkgever en werknemer geen goed gedaan. Maar geen nood! Wij hebben 3 tips om het vertrouwen tussen werknemer en werkgever te herstellen. Want vertrouwen op de werkvloer is heel belangrijk voor een goed functionerend en succesvol bedrijf. 

1. Creëer meer betrokkenheid

Zorg dat werknemers zich meer betrokken voelen bij het bedrijf, zegt Amerikaanse psycholoog David Ballard. Dit kan behaald worden door teams samen te stellen die zich gezamenlijk buigen over een probleem en het oplossen daarvan. Werknemers hebben het gevoel nodig dat ze autonoom zijn en controle hebben op hetgeen hen in de dagelijkse gang van zaken raakt. En niet alleen het gevoel, het is niet verkeerd werknemers verantwoordelijkheid te geven. Blijf in gesprek en merk op die manier hoever u de touwtje los kunt laten. Dat geeft u en uw werknemer plezier. 

2. Geef erkenning

Oud en niet voor niets een cliché. Laat werknemers voelen dat u hun inspanning waardeert. Vormen van erkenning die niet alleen financieel zijn, maar ook informele erkenning in de vorm van een compliment of een uitje. Ballard merkte op dat werkstress vaak voortkomt uit het gebrek aan erkenning: ‘Het krijgen van de juiste erkenning en compensatie is een van de belangrijkste bronnen van werkstress die elk jaar in ons onderzoek naar voren komt,’ aldus Ballard. ‘Werkgevers zouden werknemers vaker kunnen belonen als ze hoog presteren en het voor iedereen meer zichtbaar maken als mensen bijzonder werk verrichten. Daarnaast kunnen programma’s geïmplementeerd worden waarbij ook collega’s hun waardering kunnen tonen voor andere teamleden. Soms heeft dit zelfs meer effect dan een compliment van een manager.’ Dus niet alleen complimenten van u, maar ook complimenten en waardering onder uw werknemers. 

3. Wees transparant

Deel de informatie die u heeft. Werknemers zijn graag op de hoogte van de status van het bedrijf. Jim Dougherty, hoofddocent Technological Innovation, Entrepreneurship and Strategic Management:‘Bij gebrekkige informatie komt de geruchtenstroom op gang doordat werknemers de gaten zelf gaan invullen. En dit gebeurt vrijwel altijd op een negatieve manier. Natuurlijk kunt u niet álles delen en zijn er zaken, bijvoorbeeld financiële, die niet heel bemoedigend zullen zijn of de geruchte gang alleen maar aanwoekeren. Wel is het raadzaam notities van vergaderingen rond te sturen. 

Heeft u nog tips voor mede werknemers? Of goede/vervelende ervaringen met leiderschap?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren