3 x gepersonaliseerde verpakking in opkomst in iedere branche

08.05.2015 | Trends | 1759 keer bekeken

De klant is vandaag de dag niet alleen koning, maar voelt zich ook vaak zo. Een product precies zo krijgen zoals ze dat willen is allang geen uitzondering meer, en de meest gebruikte manier om de consument op haar wenken te bedienen is het gebruik van gepersonaliseerde verpakkingen. Met de opkomst van digitale print hoeft zo'n speciale verpakking allang niet meer bakken met geld te kosten.

Het idee dat deze evolutie veel meer is dan slechts een leuk presentje naar de consument toe begint langzaam door te dringen in de verpakkingswereld. Het is een manier om eruit te springen en je merk te ontwikkelen en meer bekendheid te geven. Je biedt een scala aan mogelijkheden aan je consument, waarna zij hun favoriet eruit kunnen kiezen. Dat geeft hen een bepaalde vrijheid en controle die nooit eerder mogelijk was. Een product is vandaag de dag veel meer dan slechts een pakketje in de schappen: grote merken bieden met gepersonaliseerde verpakkingen een gehele ervaring. Iets waar de consument dankbaar gebruik van maakt.

Starbucks
Belangrijkste sector in deze trend is die van de dranken. Bekendst is het voorbeeld van Coca Cola met hun eigen 'share a coke with' campagne, waarbij ze blikjes produceerden met verschillende namen en termen erop. Een ander bedrijf in de drankensector dat handig gebruik maakt van personalisatie en het delen op social media is Starbucks. Het gerucht gaat dat de barista's expres namen verkeerd op de grote koffiebekers schrijven, waardoor mensen hun beker eerder op social media delen. Foto's met teksten als "Bijna goed!" zijn veel op social media te vinden. Mocht iemands naam toch een keer goed gespeld worden, wordt het zelfs gedeeld: zo bijzonder is dat.

MAC
Maar de gepersonaliseerde trend is allang niet meer enkel weggelegd voor de drankensector. Ook de cosmetica is hiermee begonnen, waarbij niemand de trend beter lijkt te begrijpen dan make-up merk MAC. Zodra je een winkel van het make-up merk binnenstapt, snelt een verkoopster op je af. Ze kan je nooit hetzelfde verkopen als haar vorige klant, door de verschillende tinten van je gezicht. Maar dit is het niet het enige gepersonaliseerde advies dat je krijgt. In de winkel kan je van alles zelf ontwerpen, bijvoorbeeld een eigen palet met oogschaduw. Wie dat nog niet genoeg vindt, kan vanuit haar huis chatten en e-mailen met make-up experts van MAC die je van gratis advies voorzien.

Möet en Chandon
Ook de luxere merk zetten de trend om consumenten persoonlijk aan te spreken en zo het gevoel van exclusiviteit uit te breiden. Champagnemerk Moët en Chandon laten degene die de fles koopt of cadeau doet een boodschap schrijven op de flessen. Iedere fles wordt geleverd met een gouden stift, zodat de consument de fles zelf kan bewerken. Het is een andere manier van personaliseren, omdat de consument de touwtjes zelf in handen heeft. Voor wie dit te 'goedkoop' vindt op de dure flessen champagne, kan ook via de website zijn boodschap op de fles laten zetten met Swarovski kristallen.

Wat de volgende stap op dit gebied zal zijn is een logische vraag. Wat we kunnen leren van de tot nu toe opgedane kennis is dat er geen einde lijkt te zitten aan de mogelijkheden: het kan werkelijk alle kanten op. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze trend doorzetten, om het klant nog net dat extra beetje het gevoel te geven dat hij daadwerkelijk koning is en het merk op een extravagante manier op de kaart te zetten.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren