3 x zo verduurzaamt Unilever zijn verpakkingen

25.04.2016 | Trends | 1334 keer bekeken
3 x zo verduurzaamt Unilever zijn verpakkingen

Als een van de grootste verpakkingsbedrijven ter wereld, wil Unilever zijn verantwoordelijkheid nemen als het gaat om duurzaamheid. Verpakkingen die geproduceerd worden zijn onderhevig aan de trends van biobased verpakken, en veranderen continu om milieuvriendelijker te worden. Unilever geeft nu een kijkje in de keuken aan de hand van drie voorbeelden.

1. Dove douchecreme 
Bij de verpakkingen van Dove-douchecrème wordt de Mucell-technologie toegepast. “De flacons bevatten 15 procent minder plastic, doordat er bij de productie luchtbelletjes worden geïnjecteerd,” vertelt Xavier Lauteslager van Unilever op de website van het bedrijf.

"Maar er wordt aan veel meer gedacht. Zo is er veel research gedaan naar de recyclebaarheid van dit soort plastic. Het materiaal krijgt door de bewerking andere eigenschappen, waardoor we voor een volgende uitdaging stonden: is het plastic dat na gebruik overblijft nog wel goed te recyclen? Na tal van testen bleek dat het Mucell-plastic uitstekend te recyclen is. Cyclisch denken betekent dat er niet alleen gefocust wordt op het besparen van grondstoffen, maar dat ook gekeken wordt naar het terugwinnen van de verpakkingen na gebruik. Die kunnen dan weer dienen als grondstof van nieuwe plastic verpakkingen.”

2. Calvé pindakaas
Rolf van Sprang is als verpakkingsontwikkelaar verantwoordelijk voor Calvé, Conimex en Unox op de Nederlandse markt. Hij illustreert het circulaire verpakkingsdenken aan de hand van de nieuwe kilopot van Calvé Pindakaas: “Vanuit de consument kwam er steeds meer vraag naar een grotere pot pindakaas. Vooral in gezinnen met kinderen zijn de potten niet aan te slepen. Een grotere verpakkingsinhoud zou daarom een goede aanvulling zijn op de bestaande range. Doordat de nieuwe verpakking is aangepast aan het grootverbruik in gezinnen, wordt er toch minder verpakkingsmateriaal gebruikt. De ratio verpakking-inhoud is gunstiger: zo bevat de grotere pot 400 gram verpakkingsmateriaal op 1000 gram pindakaas (40 procent) tegen 190 gram verpakkingsmateriaal op 350 gram pindakaas (54 procent) voor de normale pot. In totaal heeft deze ontwikkeling ongeveer één jaar geduurd. Naast circulaire voordelen zorgt deze nieuwe verpakking er ook voor dat wij onze commerciële doelen verbeteren.”

3. Compressed deodorants
Xavier Lauteslager verklapt het geheim achter de revolutionaire compressed deodorants: “Eigenlijk hebben we hier een oude truc opnieuw toegepast," vertelt hij op de website. "In het verleden hebben wij onze wasmiddelen geconcentreerd door er minder water aan toe te voegen. In de deodorants worden draaggassen gebruikt om de actieve bestanddelen te verspreiden als de consument de deo gebruikt. Door de gassen te reduceren, zijn de deodorants geconcentreerder geworden. Hierdoor kunnen we de verpakkingen kleiner maken, waardoor er minder verpakkingsmateriaal nodig is. We hebben een besparing van 20 tot 25 procent aluminium kunnen realiseren zodat de milieu-impact significant is verminderd."

"Als je een product geconcentreerder maakt, is een aangepaste dosering heel belangrijk. We hebben de sprayrate, oftewel de snelheid waarmee het product uit de fles komt, weten te reguleren waardoor je dezelfde dosering per oppervlakte onder je oksel krijgt als een reguliere deodorant. De kleinere verpakkingsgrootte reduceert het transportvolume en er kan effectiever gebruik worden gemaakt van het schapvolume in de winkel. Uitdaging voor Unilever is nu om het draagvlak van compressed deo’s te vergroten door uit te leggen dat een kleinere verpakking even lang meegaat als een reguliere deodorant.”

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren