3D-printen voor massaproductie: Nederland loopt (nog) achter

23.10.2014 | Branchenieuws | 1969 keer bekeken

Nederland loopt achter als het gaat om de inzet van 3D printers voor massaproductie. Dat komt naar voren in een artikel van de Volkskrant van 24 oktober.

Technologische ontwikkelingen, de prijsontwikkeling, de beschikbaarheid van eenvoudige software, simpele scantechnologie, en de inbedding van onderwijs zijn belangrijke factoren die het succes van 3D printen beïnvloeden.

Siemens en General Electric maken al wel spullen met de 3D printer. Zo zet Siemens de 3D printer in bij het printen van vervangende onderdelen voor hun gasturbines. General Electric print een model van hun GEnx raketmotor door middel van een speciale lasersmelttechiek.

3D printen van producten: Nederland blijft achter

Toch zijn er bij typisch Nederlandse bedrijven zoals Philips en ASML nog geen grootschalige 3D print projecten te vinden. Het is voor hem simpelweg nog niet aantrekkelijk genoeg om (gedeeltelijk) over te stappen op 3D printer. Nederlandse bedrijven richten zich dikwijls op de productie en eindassemblage. Hierdoor komt de 3D printer te liggen bij de toeleveranciers van de individuele kleine onderdelen. Omdat deze toeleveranciers in Nederland vaak relatief klein zijn, blijft massaproductie van 3D geprinte onderdelen achter.

Een ander probleem is het feit dat printers nog niet exact hetzelfde product kunnen produceren. Externe invloeden zorgen ervoor dat een product dat vandaag uit de 3D printer komt, niet exact hetzelfde is als het product dat er morgen uitrolt. Juist voor verpakkingsbedrijven is een massaproductie van groot belang. Immers, een verpakking is een massaproduct dat een continue kwaliteit en zekerheid vereist.

Een andere reden is de investering. De Nederlandse overheid heeft nog weinig subsidie verdeeld om de inzet van 3D printers te vergroten en fiscaal aantrekkelijk te maken. Er zijn nog geen grote projecten om 3D printen actief te stimuleren in de maakindustrie.

3D mogelijkheden in de verpakkingssector

Omdat massaproductie van verpakkingen voorlopig dus nog geen optie is, biedt de 3D printer in de verpakkingssector vooral voordelen op het gebied van prototypes. Door prototypes te printen met een 3D printer kan de 'time-to-market' voor nieuwe producten significant verkort worden. Het is immers duidelijk dat pas als de vorm van het product merendeels is vastgelegd, ontwerpers hun ontwerpideeën in samenwerking met de klant kunnen gaan uitwerken.

Daarnaast kan een prototype uit de 3D-printer een ideaal marketingmiddel zijn om nieuwe klanten te overtuigen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren