4 x de nieuwste trends in actieve en intelligente verpakkingen

04.08.2016 | Trends | 793 keer bekeken
4 x de nieuwste trends in actieve en intelligente verpakkingen

Op het gebied van actieve en intelligente verpakkingen verandert er enorm veel in de markt. VerpakkingsProfs zet in deze nieuwe maandelijkse rubriek in samenwerking met AIPIA de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.

Chocolade smelt in de verpakking, niet in je mond

exothermix1-1468322345.jpg

Het Amerikaanse bedrijf Exothermix heeft een nieuwe verpakking ontwikkeld die de inhoud binnen drie minuten kan verwarmen. In de verpakking zit chocolade, waardoor deze makkelijker over bijvoorbeeld fruit, taart of desserts te verdelen is. 

Het bedrijf kent zijn oorsprong in de batterij technologie en betrad de voedselmarkt toen het Amerikaanse leger hen vroeg om met een oplossing te komen voor het makkelijk opwarmen van maaltijden voor soldaten die onderweg zijn. In de verpakking is een zinc batterij verwerkt, die warmte in plaats van elektriciteit afgeeft. Door een label aan de voorkant van de verpakking te verwijderen, komt deze warmte vrij.

Grote toename in aantal namaak producten in Engeland

counterfeitgoods-1470131435.jpg

Het aantal namaakgoederen dat in Engeland rondgaat is tussen 2014 en 2015 met 76 procent gestegen. Dat blijkt uit een rapport van de Securing Industry dat de BBC in handen heeft. In de tien populairste steden van het land - Londen, Birmingham, Sheffield, Manchester, Liverpool, Bristol, Leicester, Leeds, Wakefield en Bradford - werd het onderzoek gedaan. 

De statistieken laten zien dat de situatie in Manchester, Birmingham en Oost-Londen het ergst is. Vooral kleding en accessoires zijn populair en bedragen ongeveer een derde van de totale hoeveelheid namaakproducten. Deze bevindingen laten zien dat de namaak van producten geen kattenpis is. Alleen al in Manchester werden meer dan 6500 neppe Beats koptelefoons in beslag genomen, evenals meer dan 25000 kledingstukken van namaakmerken.

RFID label maakt gepersonaliseerde wijn mogelijk

sommspoppyeditgrande-1468322345.jpg

Het Amerikaanse bedrijf Synek werkt aan een RFIDlabel voor wijnflessen om deze zo gepersonaliseerd mogelijk te maken. In het label zit WiFi verwerkt, die het voor de consument mogelijk maakt om wijnvoorkeuren door te geven via een smartphone. Door het label kan de temperatuur van de wijn gemeten worden. 

Doordat consumenten met het label synchroniseren kunnen ze ook zien hoeveel wijn er nog in de fles zit. Ook is er veel achtergrondinformatie over de druif en diens regio aanwezig via de RFID connectie.

Verschillende technieken gecombineerd voor optimale strijd tegen namaak producten

extrassure-1468322345.jpg

Jujo Thermal, een bedrijf dat veiligheidsoplossingen biedt voor papier en karton in de strijd tegen namaak van productie, heeft een dubbellaags karton ontwikkeld dat verschillende technieken combineert om producten te beschermen. RFID, hologrammen en QR-codes maken samen dat de producten die in dit karton verpakt zijn praktisch onmogelijk zijn om na te maken. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren