4 x ontwikkelingen in actieve & intelligente verpakkingen

04.07.2016 | Branchenieuws | 948 keer bekeken
4 x ontwikkelingen in actieve & intelligente verpakkingen

Op het gebied van actieve en intelligente verpakkingen verandert er enorm veel in de markt. VerpakkingsProfs zet in deze nieuwe maandelijkse rubriek in samenwerking met AIPIA de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.

Spray van nanodeeltjes gaat rottend fruit tegen

Schermafbeelding 2016-06-30 om 15.49.44.

Kwetsbare vruchten als bananen, mango’s en papaya’s worden veel geëxporteerd, waarbij de mate van versheid een grote rol speelt. Als koeling tijdens transport faalt, blijkt uit onderzoek dat bijna 40 procent van de vruchten zijn bestemming niet haalt.

Onderzoek uit Canada, India en Sri Lanka bieden uitkomst. Met behulp van nanodeeltjes die al natuurlijk in de vruchten aanwezig zijn, wordt het rijpen van de vrucht uitgesteld. Het nanodeeltje, Hexanal genaamd, is een plantenenzym. Door de Hexanal op de vruchten te sprayen, kan het rijpproces met drie weken uitgesteld worden. Daarbij wordt ook een verpakkingssysteem ontwikkeld, dat bestaat uit bananenblad. Deze geeft langzaam Hexanal af tijdens de reis, zodat de vruchten vers blijven.

Membraan voorkomt voedselverspilling kaas

Schermafbeelding 2016-06-30 om 15.50.25.

Verpakkingsbedrijf DSM heeft een patent aangevraagd op een membraan dat gebruikt kan worden bij het verpakken van kaas. Pack-Age is een verpakkingsoplossing voor het natuurlijk rijpen van kaas. Het membraan voorziet in een natuurlijke rijping, terwijl hij schimmel tegen gaat. De kwaliteit kan op deze manier beter behouden worden, en uitdroging wordt voorkomen. Uit de onderzoeken die met het membraan gehouden zijn, blijkt dat de kaas minder snel weggegooid wordt en langer houdbaar blijft.

3D folie gaat namaak productie tegen

Schermafbeelding 2016-06-30 om 15.50.16.

Tijdens de Drupa maakte DuPont Advanced Printing een nieuwe manier bekend om namaak van producten tegen te gaan: een 3D geprint folie. Het nieuwe folie heeft de technologie direct in zich gedrukt, dus kan niet verwijderd worden.

Holografisch folie wordt vaker ingezet in de strijd tegen namaak, maar volgens Peter Waker van het bedrijf zijn andere folies toch vaak makkelijk te kopiëren. Door de 3D technologie zal dit moeilijker gaan.

Andere voordelen zijn:

-Holografisch design, met het verdwijnen van afbeeldingen als het label vanuit een andere hoek bekeken wordt.

-De afbeelding drijft als het ware op de verpakking, die enkel gezien kan worden bij het juiste licht. Dit is handig voor de professionele controle.

Consument steeds enthousiaster over Internet of Things

Schermafbeelding 2016-07-04 om 09.27.13.

Engels onderzoek toont aan dat consumenten steeds meer geïnteresseerd zijn in Internet of Things in verband met verpakkingen. Tien producten en verpakkingsontwerpen werden getest in vijf huishoudens gedurende twee weken. Deze resultaten werden gekoppeld aan de resultaten van een eerder onderzoek onder 1000 Engelse smartphone gebruikers naar the Internet of Things in verband met verpakking en daar kwamen positieve resultaten uit:

64 procent van de Engelse consumenten zijn geïnteresseerd in verpakkingen die in verbinding staan met het internet
62 procent vond het handig dat een verpakking een signaal afgaf wanneer het bijna op was.
58 procent van de consumenten vond het handig dat ze eraan herinnerd werden wanneer een product bijna over de datum was.

Ook over de privacygevoeligheid van deze informatie waren de Engelse consumenten niet moeilijk. 62 procent stemde ermee in dat hun data verzameld werd, als zij er iets voor in de plaats terugkregen. Wel wilden ze graag de controle houden over de mate van contact met producten en wanneer dit plaatsvond, zo gaf 76 procent van de onderzochten aan.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren