4 x trends in slimme verpakkingen

15.12.2016 | Branchenieuws | 1002 keer bekeken
4 x trends in slimme verpakkingen

Op het gebied van actieve en intelligente verpakkingen verandert er enorm veel in de markt. VerpakkingsProfs zet in deze maandelijkse rubriek in samenwerking met AIPIA de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.

‘Fingerprint’ helpt tegen counterfeiting
Arjo Solutions, Signoptic®, heeft een ‘Fingerprint’ ontworpen zodat counterfeiting kan worden tegengegaan. Deze technologie beschermt merken door een unieke afdruk op het product te plaatsen zodat het altijd herkenbaar en authentiek is.

Het bedrijf heeft een app ontwikkeld, genaamd ‘Safe’ die makkelijk te gebruiken is waardoor de consument altijd kan controleren of het product echt is. De gebruiker heeft hier geen specifieke applicatie voor nodig.

Fingerprint.jpg

App helpt tegengaan van voedselverspilling 
Het Britse bedrijf Insignia Technologies heeft een smart packaging ontworpen die de consument helpt met het tegengaan van voedselverspilling. De verpakking vertelt de consument hoelang de verpakking al open is geweest.

Het label heeft een tijd en temperatuur indicator en via de opening aan de linkerkant weet de verpakking hoe lang het product al open is geweest. Als de consument de verpakking heeft geopend geven de twee onderdelen een signaal naar elkaar en verandert de verpakking van kleur. De verpakking kan op verschillende tijden van kleur veranderen. Dat kan vanaf twee dagen tot een maximale tijd van zes weken in gekoelde conditie. Op die manier weet de consument hoe lang het product nog houdbaar is.

insigniapulltime-1478609703.jpg


Unieke code helpt product en consument
Het Amerikaanse bedrijf Crown heeft een persoonlijke code ontworpen om de traceerbaarheid van een product te verbeteren en de betrokkenheid van de consument te vergroten. Wanneer het product gemaakt wordt, wordt de informatie van het product opgeslagen in een centrale database en kan de consument of verkoper altijd bij die informatie als die de QR-code scant.

In de database beschikt elk product over een unieke ID en op die manier kan de consument of verkoper altijd bij de persoonlijke informatie. De unieke ID toont onder meer aan wanneer het product gemaakt is, wanneer het product over datum is en toont het ‘supply chain’ informatie. Hierdoor kan de maker van het product, wanneer die wil, een update over het product geven. Consumenten kunnen altijd en overal checken of het product echt is of informatie vragen via de mobiele telefoon of via een app. De code kan worden gelaserd of met een ink jet systeem worden toegepast op de blikken als onderdeel van het productieproces.

crown.jpg

App garandeert echte olijfolie
Italiaanse fabrikanten van olijven stappen over naar near-field-communication (NFC) tages, zodat consumenten de authenticiteit van het product kunnen herkennen. Bedrijven uit de Toscaanse regio zullen gebruik gaan maken van de ThinFilm Electronics in combinatie met een twee jaar oude app genaamd iOlive.

Bedrijven die gaan werken met deze app zullen de applicatie in hun verpakking verwerken zodat consumenten er makkelijk gebruik van kunnen maken. Niet alleen biedt deze app een garantie voor authenticiteit, maar het zorgt er ook voor dat de consument meer betrokkenheid voelt bij het product en er kan via de app geshopt worden.

olijfolie.jpg


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren