5 manieren om e-commerce afval te verminderen

23.03.2016 | Branchenieuws | 1193 keer bekeken
5 manieren om e-commerce afval te verminderen

Dat de plastic tas per 1 januari geld kost kan u niet ontgaan zijn. Maar hoe zit het met de verpakkingen van onze aankopen in een webwinkel? Volgens de nieuw aangenomen wet hoeven webshops de kosten voor verpakking niet door te berekenen aan de consumenten.

En dat terwijl het afval dat uit deze manier van winkelen ontstaat niet misselijk is. Recent publiceerde The New York Times een artikel waarin stond dat er jaarlijks 34,5 miljoen ton aan verpakkingskarton geproduceerd wordt, vooral voor de groeiende online retailmarkt. Het argument dat karton een stuk beter gerecycled wordt dan plastic is natuurlijk solide, maar dat betekent niet dat dat de enige oplossing is. Hoe kan de groeiende berg afval uit e-commerce aankopen hergebruikt worden? Een overzicht van mogelijkheden.

Recycle
Hoewel consumenten steeds beter recyclen (naast oud papier, leveren we tegenwoordig steeds vaker plastic in), blijft het voor sommigen lastig om deze discipline op te brengen. Australia Post denkt hiervoor een oplossing gevonden te hebben. In samenwerking met recyclingbedrijf TerraCycle biedt de vervoerder consumenten nu de mogelijkheid om hun plastic verzendverpakkingen terug te sturen, waarna deze hergebruikt worden voor alles van bloempot tot picknicktafel.

WebshopVerpakkingTerugsturen.png

Herbruikbare zak
Waar Australia Post verzendverpakkingen recyclet tot gieters, kan je natuurlijk nog een stap verder gaan. Er zijn dan ook meerdere ontwerpers die zich gestort hebben op een verzendverpakking die daarna herbruikbaar is tot een verzendverpakking. Denk bijvoorbeeld aan plastic dozen, die de bezorger bij aflevering weer mee terugneemt (zoals nu soms gebeurt bij levering van een telefoon), of een model rondom gestandaardiseerde statiegelddozen (a la de bezorgkratten van Albert Heijn).Leider op dit gebied is het Britse Repack, dat verpakkingen in een breed scala aan formaten en materialen ontwikkelde.


Verpakken op maat
Iedereen die regelmatig online winkel is het wel eens tegengekomen: een klein product in een énorme doos. Dit fenomeen is vaak het gevolg van standaardisatie; het is voor online retailers simpelweg veel goedkoper om een klein aantal ‘standaarddozen’ te voeren, dan een perfect passend doos voor elk product. Gelukkig begint hier verandering in te komen. 

Steeds meer technologiebedrijven ontwikkelen tegenwoordig inpakmachines, die we ook bij steeds meer online retailers tegenkomen. Deze machines scannen de afmetingen van de order, om vervolgens een perfect op maat gesneden doos te maken. Eenzelfde oplossing is er ook voor kleding: Flow Wrap apparatuur maakt voor kleding automatisch een zak op maat.


DIM Weight Pricing 
Ook vanuit een andere hoek groeit de druk om dozen op maat te produceren. Met name in de Verenigde Staten berekenen steeds meer vervoerders hun verzendkosten op basis van meer dan alleen gewicht (nu nog vaak de standaard) – er wordt nu ook gekeken naar volume. Het gevolg van deze zogenaamde dimensional weight pricing is nu dat het voor online retailers duurder is geworden om een vooral met lucht / vulmateriaal gevulde doos te sturen.

Doe het zelf voor consument
Afsluitend aandacht voor een andere vorm van recyclen. Want zou het niet kunnen dat een e-commerce verpakking een tweede leven krijgt, maar dan in een andere rol? Is er ruimte voor metalen, plastic, of zelfs, houten verpakkingen die klanten daarna kunnen gebruiken om bijvoorbeeld hun nieuwe schoenen in te bewaren? Helaas zijn er nog weinig voorbeelden die op deze vragen antwoord geven. Toch vonden we er een paar, zoals deze doos annex hanger en verpakking die ook zaak kan doen als TV-meubel.ReUsable2.png

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Jan Berbee
    23.03.2016 - 22:27 uur | Jan Berbee

    Bij Repack gaat het om een Fins initiatief, dat nu ook in De Benelux is geïntroduceerd. Méér dan een verpakking zoals uit het filmpje blijkt. De consument kan de verpakking gratis terugsturen. En wordt daarvoor beloond!