6 x de leukste verpakkingen van juni

30.06.2015 | Trends | 2245 keer bekeken

Ter inspiratie bericht Verpakkingsprofs iedere laatste werkdag van de maand over de leukste, nieuwste, meest innovatieve en opvallendste verpakkingen!

1. Verpakkingen als marketinginstrument 2.0

Amazon is een voorloper als het gaat om innovatie. Zo ook in dit geval. Een verpakking inzetten als marketinginstrument is natuurlijk niets nieuws, de dozen waarin online bestellingen vervoerd worden verkopen als reclameplek is een heel ander verhaal. 

Op de dozen wordt - ongeacht de inhoud - reclame gemaakt voor de nieuwe film van The Minions. Er zijn drie verschillende designs en op iedere doos is een link gemaakt met informatie over de film. Het is niet de vraag of andere bedrijven het voorbeeld zullen volgen - slechts wanneer.

2. Melkpoeder on the go

De groeiende on-the-go trend vraagt constant om nieuwe aanpassingen in de verpakkingsbranche. Global Closure Systems (GCS) bedacht deze sluitingsoplossing voor Nestlé's Coffee-mate 2GO. Het melkpoeder dat in de verpakking zit hoeft niet gekoeld bewaard te blijven, maar is handig mee te nemen. Het product kent een handige doseerdop.

3. Magnetron klare mais

In Amerika populair, in Nederland steeds meer in opkomst: mais uit de oven. Next Level Fresh speelt handig op de trend in door een verpakking te ontwerpen die in de magnetron kan en die het mogelijk maakt de maiskolven ook per stuk op te warmen zonder de anderen aan zuurstof bloot te hoeven stellen. Door de doorzichtige verpakking wordt het product extra aantrekkelijk voor de consument. 

Door de vernieuwde verpakking die gelamineerd is, is het product tot twee weken houdbaar.

4. Intelligente fles verhoogt feestvreugde

Speciaal ontworpen voor de Grand Prix in Monaco: de eerste intelligente champagnefles te wereld. Wanneer de fles open gaat, verschijnen er tegelijkertijd afbeeldingen op grote schermen die in verbinding staan met de fles. Na het Formule 1 evenement zal Mumm Champagne op meerdere evenementen met deze tactiek gaan werken.

De kans dat deze verpakking in de winkel zal verschijnen is erg klein, maar het is mooi om te zien dat verpakkingen op zoveel verschillende en intelligente manieren worden ingezet. Ook de connectie tussen het gevoel dat mensen bij champagne hebben - feest - en de manier waarop hier op ingespeeld wordt is goed gekozen. 

5. Lepel als verpakking



De trend om producten onderweg op te eten heeft zijn weerslag op de verpakkingsbranche. EcoTensil speelt hier op een andere manier op in, door een papieren lepel als onderdeel van de verpakking te gebruiken voor hun producten. Het gebruik van de papieren lepels heeft veel voordelen: het gebruik is duurzamer dan een plastic exemplaar en het biedt extra reclameruimte voor producenten. 

5. Individuele porties kattenvoer voor langere houdbaarheid

Echt duurzaam zijn ze niet, de kleinere verpakkingen van Sheba. Daar tegenover staat wel dat ze het kattenvoer langer vers houden en u dus niet met de geur van een open blikje in uw koelkast zit. Ook wordt verspilling van een product door de kleinere verpakking tegen gegaan - zo claimt de producent. 

6. Spaghetti maken met behulp van verpakking

Al eerder behandelde we deze verpakking in de video tijdens het Packaging Design and Innovation, maar nu heeft hij ook de Du Pont packaging award gewonnen. VerDeSoft ontwikkelde voor het pastamerk Frizle een slimme manier om verse pasta te maken. Aan de onderkant van de verpakking is een strip bevestigd. Wie deze lostrekt, kan het deeg uit de verpakking in de pan gooien in sliertjes. Op deze manier ontstaat er verse pasta, zonder alle rotzooi die daar normaal bij komt kijken.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (3)

Reageren
  • Bart Hulsegge
    02.07.2015 - 09:39 uur | Bart Hulsegge

    Een luxe verpakking is meer dan de helft van het (gevoels) succes bij de ontvanger.

  • Remko Berkhout
    02.07.2015 - 09:33 uur | Remko Berkhout

    Ondernemers laten inderdaad veel marketingkansen liggen. Een verpakking die je thuiskrijgt, voelt toch vaak als een kadootje. Een mooie bedrukking doet wonderen.

  • 30.06.2015 - 09:19 uur | Bart Lauwaert

    Nummer 1, Verpakkingen als marketinginstrument. Die krijgt de voorkeur als het aan ons ligt.