6 x de leukste verpakkingen van mei

29.05.2015 | Trends | 3049 keer bekeken

Ter inspiratie bericht Verpakkingsprofs iedere laatste werkdag van de maand over de leukste, nieuwste, meest innovatieve en opvallendste verpakkingen!

Papier als draadloos toetsenbord

Een slimme manier om moderne technologie te betrekken bij je klantervaring komt deze maand van KFC, die in Duitsland een proef houden met een placemet die tegelijk gebruikt kan worden als draadloos toetsenbord voor je smartphone. Geen vette vingers meer op je beeldscherm! Via Bluetooth is het mogelijk om verbinding te maken met het papiertje dat standaard te vinden is onder je fast food maaltijd. Na het verorberen van het voedsel kan de consument de placemet mee naar huis nemen, om hem daar nogmaals te gebruiken.

Skin verpakking vermindert verpakkingsmateriaal

 

Dit is een trend die al langer speelt, maar steeds meer in opkomst is: skin verpakkingen, die zo dicht op het product zitten dat er minder verpakkingsmateriaal nodig is. Dit voorbeeld komt van Sealed Air en wordt vooral gebruikt voor producten in de vriezer. Het merk beweert 40 procent minder folie te gebruiken en geen materiaal te verspillen bij het snijden van de verpakkingen door gebruik te maken van een speciale manier van sealing.

Deze manier van verpakken heeft niet alleen een voordeel voor de producent, maar ook voor de consument. De houdbaarheidsdatum wordt verlengd en laat het product goed zijn, waardoor de consument precies weet wat hij koopt.

Braille op Coca Cola’s ‘Share a Coke’ campagne

In Mexico en Argentinië gaat Coca Cola nog net een stapje verder in haar beroemde Share a Coke campagne: het frisdrankmerk heeft braille geïntroduceerd, waardoor zelfs blinden hun eigen naam op een blikje of een fles cola terug kunnen vinden. De actie was zo’n succes dat Coca Cola besloot om mensen in bioscopen in Mexico hun eigen blikje te laten ontwerpen. Zo kunnen Mexicanen met blinde vrienden hen verrassen. Coca Cola laat hiermee voor de zoveelste keer zien verder te denken dan de gebaande marketingpaden.

Kindervoeding met anti-stik dop

De internationale verpakkinger Mondi North America heeft een verpakking aangekondigd voor kindervoeding in een flexibele verpakking, die makkelijk vast te houden is en voorzien van een dop waar kinderen niet in kunnen stikken. De peuters kunnen hun hapje zelf openen en veilig opeten.

De doppen zijn extra groot gemaakt, waardoor ze gemakkelijk te openen zijn door de kleinere kinderhandjes. Door de grootte is het voor een kind niet mogelijk het ding door te slikken en erin te stikken. Mocht dit toch gebeuren, dan laat de dop lucht door waardoor het kind niet kan stikken.

Code in inkt verschaft consument productinformatie

QR-codes bestaan nu al langere tijd, maar zijn soms nog wat onhandig in het gebruik voor consumenten. Vaak is er een speciale applicatie of fotocamera nodig om de informatie uit de code te halen. Touchcode, een nieuwe technologie, maakt daar nu een einde aan.

Touchcode heeft geen camera nodig om de informatie uit te lezen, maar haalt de informatie uit de inkt die gebruikt wordt op papier, karton, folie of etiketten. Door de telefoon tegen het verpakkingsmateriaal aan te houden kan de code al worden uitgelezen.

Glazen doppen op whisky

Geen draaidoppen, maar glas om een fles whisky af te sluiten. Het nieuwe merk Master of Malt heeft aangekondigd te gaan experimenteren met een glazen afsluiter van haar flessen. Het ziet er niet alleen modern uit, maar moeten er ook voor zorgen dat de kurkbederf voorkomen wordt.

Het gebruik van kurk bij whisky kan zorgen voor de toevoeging van ongewenste aroma’s en smaken, net als bij wijn. De glazen oplossing moet voor een doorbraak zorgen in de zoektocht naar een alternatief. De afsluiting is luchtdicht door een dun rubberen randje.

 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • 04.06.2015 - 11:50 uur | Paul van Laarhoven

    Slim verzonnen, en ik ben het al tegen gekomen in de drankenbranche bij Ibizakus. :-)