6 x de leukste verpakkingen van september

30.09.2015 | Trends | 1721 keer bekeken

Ter inspiratie bericht Verpakkingsprofs iedere laatste werkdag van de maand over de leukste, nieuwste, meest innovatieve en opvallendste verpakkingen!

1. Sojaboon voorziet in eigen verpakkingsmateriaal

Ontwerpbureau The Hardy Boys heeft een milieuvriendelijke verpakkingoplossing bedacht met de introductie van een snack die voorziet in zijn eigen verpakkingsmateriaal. De groene sojabonen zijn in Nederland vooral bekend van de sushi-restaurants, maar zijn ook prima te eten als tussendoortje. De boontjes worden gegeten, terwijl de schil normaliter weggegooid wordt. Niet langer: de schillen worden gerecycled tot karton, waarin de sojabonen verkocht kunnen worden.

Een voorbeeld van een ander voedingsmiddel dat voorzag in zijn eigen verpakkingsmateriaal is Ferrero.

2. Openen van een multiverpakking wordt kinderspel

Secundaire verpakkingen krijgen niet zo vaak aandacht in deze rubriek, maar kunnen ook zeker innovatief zijn! Er is geen enkele twijfel over mogelijk dat het gebruikersgemak daarvan van grote waarde is voor het consumentengevoel. Diopass ontwikkelde een plastic dat flessen bij elkaar houdt, waarmee het openen kinderspel wordt.

De perforatielijn is makkelijk in te drukken en eruit te halen, waardoor er geen schaar of gebroken nagels meer aan te pas hoeven te komen. Het printen van de barcode op precies deze plaats geeft het een unieke uitstraling.

3. Coca Cola vergroot 'namencampagne' met tijdelijke tattoo's


De maand van de Hispanic is in Amerika net begonnen en Coca Cola speelt daar handig op in. Op ieder blikje is een veelvoorkomende hispanic achternaam in de vorm van een tattoo te vinden, die tijdelijk op je lichaam gedragen kan worden. De campagne wordt begeleidt door de hashtag #OrgullosoDeSer, Spaans voor 'trots om te zijn'. Er zijn twaalf verschillende namen.

Het is niet de eerste keer dat Coca Cola slim inspeelt op maatschappelijke thema's. Eerder maakten zij etiketloze blikjes om vooroordelen tijdens de Ramadan tegen te gaan. 

4. Interactieve theeverpakking maakt met muziek duidelijk wanneer drank klaar is

Nu de QR-code steeds meer gebruikt wordt in de verpakkingsbranche, zijn marketeers op zoek naar manieren om deze techniek in te zetten om met consumenten te communiceren. Fair trade thee Quintessential gebruikt de techniek om consumenten te laten weten wanneer hun thee klaar is. Een muziekje is in de QR-code verwerkt, dat net zo lang duurt als de thee moet trekken. Als je de QR-code scant, moet je de muziek kunnen horen.

5. Schoolkrijtdesign wijnfles om te bepalen wie betaalt

Een grappige manier om de verpakking in te zetten in de eeuwige strijd wie er moet betalen tijdens een etentje: Santiago Arraz van de Universiteit in Valencia heeft deze wijnfles ontworpen, bedrukt met schoolbordverf. Een spelletje drie op een rij kan op deze manier duur uitvallen voor de verliezer.

Het krijtje zit om de hals van de fles gebonden met een lint. Aan de binnenkant van de fles is in Spaanse woorden te zien hoeveel de consument al gedronken heeft: een grappig detail dat we hopelijk meer terug gaan zien!

6. Bierverpakkingen praten met elkaar 

De Belgische brouwerij Martens heeft ter promotie van de nieuwe film Dagschotel een nieuwe lijn van biertjes bedacht. De PET-flessen zijn digitaal geprint, een trend die we laatst ook al bij Snickers langs zagen komen, en komen tot leven met behulp van een smartphone. Met de app geven Belgische tv-sterren een heuse show op de consument zijn telefoon. Als twee flessen bij elkaar staan, wordt een heus gesprek tentoongesteld op de smartphone.

Voor zover bekend is dit de eerste keer dat dit project op dusdanige schaal uitgevoerd wordt. Drukker KHS is al sinds 2006 bezig met deze innovatie in de verpakkingbranche.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren