6 x e-commerce trends om in de gaten te houden

04.04.2016 | Trends | 952 keer bekeken
6 x e-commerce trends om in de gaten te houden

De laatste tijd is er een snelle ontwikkeling geweest op het gebied van technologie. Hierdoor zijn e-commerce winkels gedwongen om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends

E-commerce kan worden vergeleken met mode: het verandert voortdurend en maakt zich nieuwe trends eigen door het vervangen of wijzigen van de oudere trends. Het is noodzakelijk geworden voor de e-commerce winkels om op de hoogte te blijven van de laatste trends om hierdoor stand te houden tussen de felle concurrentie.

Er wordt gezegd dat eind 2015 maar liefst 44 procent van de wereldpopulatie ervaring heeft met online winkelen op een bepaald punt in hun leven. De cijfers zullen naar verwachting toenemen tot 50 procent tegen het einde van 2018. Dit geeft aan dat in 2018 de halve wereld online zal winkelen. E-commerce websites zullen zich moeten aanpassen aan de veranderingen en de laatste trends moeten aangrijpen om zo een grote markt te veroveren.

Winkelen op meerdere kanalen
Met de verbetering in technologie liggen de eisen en de verwachtingen van de consument steeds hoger, en willen ze meerdere kanalen om te winkelen. De meerderheid van de bedrijven is erin geslaagd verschillende kanalen te leveren waarop de klant kan winkelen. Ze zijn echter niet in staat dezelfde beleving te bieden op alle kanalen. 

De consument kan een telefoon, tablet of computer gebruiken om een online aankoop te doen, en verwacht hetzelfde proces op elk kanaal. Ze willen een gelijke reactietijd op alle kanalen, sinds het bedrijf hetzelfde blijft in de ogen van de klant en alleen de kanalen veranderen. Hierdoor wordt het noodzakelijk een e-commerce winkel te ontwerpen op een manier dat het kan voorzien in een goede beleving voor de gebruiker op alle kanalen. 

Het is cruciaal om te voorzien in een gelijke service voor de klant, sinds verschillende informatie op verschillende kanalen de koper kan afleiden en hun kan laten stoppen met het maken van een aankoop. Volgens het onderzoek van ‘ICSC’ spenderen meerdere-kanalen winkelaars meestal 3,5 keer meer in vergelijking met een-kanaal winkelaars. De e-commerce winkels moeten flexibel zijn en de klant voorzien in hun behoefte.

Online loyaliteitsprogramma’s
Online loyaliteitsprogramma’s worden tegenwoordig steeds populairder, dit heeft verschillende oorzaken. De hoofdreden lijkt de ontwikkeling en toename in bedrijven die creditcards aanbieden. Daarbij hebben de loyaliteitsprogramma’s de potentie op klantbehoud, en deze klanten kunnen weer helpen met het werven van potentiële klanten. Zoals aangegeven in het onderzoek van ‘Access development’ bleek dat loyaliteitsprogramma’s het marktaandeel van een merk kan verhogen met 20 procent. 

De programma’s helpen bij een stijging in klantbetrokkenheid en daarbij ook een stijging in klantbehoud. Het moedigt niet de klant alleen aan de website opnieuw te bezoeken maar moedigt ze ook aan meer te spenderen. Er zijn meerdere bedrijven die zijn begonnen met het gebruik van online loyaliteitsprogramma’s om meer omzet te verwerven. Een voorbeeld: het merk ‘Gilt’ is een bedrijf gevestigd in Amerika dat klanten aanmoedigt om mee te doen in haar effectieve programma.

Her-marketing na het begrijpen van het gedrag van de consument
Er heeft een verandering plaatsgevonden in de mentaliteit en het koopgedrag van de klant sinds de verschuiving van het winkelen in gebouwen naar online. De e-commerce winkels zijn begonnen met het realiseren van deze verandering in klantgedrag, en moeten het bedrijfsproces en functioneren veranderen. Het is noodzakelijk geworden een goede gebruikersbeleving aan te bieden, sinds geringe nalatigheid een bedrijf veel kan kosten. 

Sinds de realisering van de belangrijkheid van klantbeleving zijn bedrijven begonnen hun focus te verschuiven naar gebruikers, en doen ze moeite om een ander merkimago te ontwikkelen. Zoals aangegeven in de enquête, bleek dat veel winkelierswebsites niet voorbereid zijn op de pieken van online winkelactiviteiten en crashen ze tijdens de spitsuren of raakt de  voorraad op. Dit heeft geleid tot een verschuiving in de aandacht van verkopers en 69% van hen heeft toegegeven te werken aan de toegankelijkheid van de websites voor haar klanten.

Mobile commercie
Er is een drastische stijging in het aantal consumenten die hun telefoon gebruiken om te winkelen. Een e-commerce website die niet wordt ondersteund op de mobiele telefoon kan niet langer doorleven in deze markt. Mobiele commercie zal niet langer meer een behoefte zijn maar zal op haar beurt een dwingende noodzaak worden voor de e-commerce winkels. De websites zullen moeten worden ontworpen op een manier dat ze een hoge resolutie kunnen aanbieden met daarbij passende mogelijkheden in aanraakopties, zodat ze de mobiele winkelaars een goede beleving kunnen bieden. 

De deskundige voorspelling gemaakt door de CEO van ‘Coupon Daddy’ zegt dat in 2017 de mobiele betrokkenheid van de klanten zo hoog zal zijn dat het goed zal zijn voor 50 procent van de gegenereerde omzet door e-commerce. Vandaar dat de e-commerce winkels die gebruiksvriendelijk zijn voor de mobiele telefoon in staat zullen zijn het toppunt van succes te bereiken.

Real-time analyse
Het zal steeds belangrijker worden om het gedrag van de klant te monitoren en te volgen in real-time door de toenemende concurrentie tussen e-commerce websites. Met behulp van een traditionele analyse duurt het dagen of zelfs weken voordat een probleem herkend wordt. Hierdoor wordt het moeilijker om bedrijfsverlies te overkomen. Met behulp van een real-time analyse kunnen de problemen direct worden opgelost. Dit zal verliezen van het bedrijf voorkomen. 

Met real-time analyses kan het gedrag van de bezoeker gevolgd worden en kan er geholpen worden wanneer deze een probleem heeft voordat de website wordt verlaten. Volgens de resultaten die gecalculeerd zijn door ‘Baymard’ bedraagt de winkelwagen verlaatratio ongeveer 68.07 procent. Met behulp van real-time analyses kunnen de probleemgebieden gemakkelijk worden ontdekt en kan een geschikte oplossing gegeven worden aan de klant voordat ze de website verlaten.

Toenemende belang van de klantenservice
Ten gevolge van de toenemende concurrentie hebben klanten meer zeggenschap gekregen en worden ze niet meer aangetrokken door winkels die goedkopere diensten aanbieden. Om toenemende verkoopaantallen te werven moeten winkels voorzien in gepersonaliseerde winkelbelevingen voor de klanten. Bedrijven zijn begonnen met het in dienst nemen van meer werknemers om de klanten te ondersteunen in de online verkoop. Volgens de enquête bleek dat 83% van de klanten een soort ondersteuning wenst bij het maken van een online transactie. Hierdoor zijn bedrijven begonnen met hulpmiddelen zoals live chat die hen helpt om de conversie te verhogen.

Het jaar 2016 is spannend voor e-commerce bedrijven, sinds er wordt verwacht dat het meer inkomsten en opbrengsten zal brengen. Daarnaast zal het ook een overvloed aan concurrentie meebrengen. E-commerce bedrijven moeten innovatief zijn en zich aanpassen aan de laatste trends om te slagen.   

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren