7 redenen waarom je Empack moet bezoeken

05.04.2016 | Beursnieuws | 1692 keer bekeken
7 redenen waarom je Empack moet bezoeken

Het voorjaar is bij uitstek het moment voor nieuwe initiatieven. Of het komt omdat het langer licht wordt of de temperaturen aangenamer worden, we gaan meer naar buiten en kijken om ons heen. Het is van nature de periode om te ontdekken, ontmoeten en beleven. Speciaal voor elke professional die met het verpakkingsproces te maken heeft, is Empack de uitgelezen mogelijk om nieuwe ideeën op te doen over verpakken, verpakkingen en verzenden voor zijn of haar organisatie.

Hier zijn 7 redenen om zeker Empack, de verpakkingsvakbeurs van Nederland, te komen bezoeken op 12, 13 of 14 april in de Jaarbeurs.

1. Legio kansen om sneller, beter en duurzamer te verpakken
Nederland gaat altijd vooruit. De nieuwe mogelijkheden die er zijn op het gebied van verpakken komen terug op Empack. Sneller, beter of duurzamer verpakken kunnen leiden tot betere resultaten of een concurrentievoordeel. Maar ook het verlengen van houdbaarheid, verzenden via e-commerce of verbeterde hygiëne zijn aspecten die de Nederlandse verpakkers en verzenders vooruit kunnen helpen.

2. Biobased innovaties in overvloed in Biobased Village
Om biobased innovaties in Nederland te stimuleren slaat de Empack organisatie de handen ineen met biobased plastics expert Green Serendiptiy en keurmerk voor duurzaam bosbeheer PEFC. Volgens experts is dit de toekomst op verpakkingsgebied. Steeds meer bedrijven kiezen voor biobased verpakkingen. De verduurzamingsplannen van de verpakkingsbranche zijn een belangrijk drijfveer hiervoor. Anderzijds kiezen merken zelf ook steeds vaker proactief voor duurzame alternatieven voor hun verpakkingen. Of het nu is vanwege het verminderen van de CO2 footprint, het verbeteren van het imago, het consumentenvertrouwen of de kosten, biobased verpakkingen hebben een enorme vlucht genomen. Vier van ’s werelds grootste merken, Coca-Cola, Mars, LEGO en McDonald's zijn hier al volop mee bezig en zijn zeker niet de enige die deze ontwikkeling omarmen.

Speciaal hiervoor is het Biobased Village gecreëerd, waar de bezoeker potentiële partners, voorbeelden en informatie vindt voor biobased verpakken. Het onderwerp wordt verder uitgediept in een speciaal georganiseerde sprekersprogramma van meer dan 20 biobased experts. Het Biobased Village wordt mede mogelijk gemaakt door Braskem, voorloper en producent in natuurlijke kunststoffen voor verpakkingen.

3. De jaarlijkse vakdagen voor de verpakkingsprofessional: compleet, compact en gratis
Empack biedt een compact, laagdrempelig en compleet concept. Het is gratis te bezoeken bij voorinschrijving. Het sprekersgedeelte en speciale zones worden elke editie weer beter. Voor de verpakkingsprofessional wordt Empack ingericht als jaarlijkse vakdagen. Elk jaar worden de meest actuele onderwerpen uitgediept in het seminarprogramma om de professional in staat te stellen het maximale te bereiken op verpakkingsgebied. Kijk hier naar de 50+ sprekers, hun onderwerpen en tijden.

4. Voor het eerst naar Utrecht en meteen de grootste editie ooit
Het succes van Empack ´s-Hertogenbosch heeft er toe geleid dat sinds dit jaar Empack, na het wegvallen van Macropak, de enige Nederlandse verpakkingsbeurs is. Met circa 400 exposanten groeit het event met 20% en zijn er nog meer nieuwe ontwikkelingen, machine demonstraties en lezingen te vinden over de meest actuele thema’s binnen de verpakkingsindustrie. Voor een optimale landelijke dekking vindt Empack in de even jaren in Utrecht plaats en in de oneven jaren in ‘s-Hertogenbosch.

5. De 'best practices' voor e-commerce verpakkingen op Empack
Het tweede hoofdthema dit jaar is verpakken voor e-commerce. Maar liefst 190 miljoen pakketjes werden in Nederland in 2015 bezorgd. Het afgelopen jaar hebben webshops met meer dan 8% een duidelijke groei getoond en dit zal ook gelden voor 2016. De verzendverpakkingen die gebruikt worden binnen de e-commerce sector zijn nog niet altijd optimaal. De verscheidenheid aan producten stellen steeds andere eisen aan de verpakking om veilig en effectief verzonden te worden. Uiteraard is het juiste volume een belangrijke kostendriver, maar ook houdbaarheid, duurzaam en communicatiewaarde worden steeds belangrijker.

Om slimmer of beter te verzenden heeft Thuiswinkel.org in samenwerking met de VNP een onderzoek laten uitvoeren naar de best practices, de nieuwste innovaties, en trends en ontwikkelingen voor e-commerce verzendverpakkingen. Margreeth Pape, Adviseur Logistiek en Duurzaamheid zal op Empack voor het eerst de resultaten van dit onderzoek delen. Verder neemt key-note speaker Joseph Hotchkiss, voormalig Director of the School of Packaging, Michigan State University, de bezoeker mee in de laatste trends in e-commerce verpakkingen.

6. Focus op Food Processing
Onderzoek wijst uit dat 3 op de 5 bezoekers interesse heeft in de combinatie van een verpakkingsbeurs met een proces gericht aanbod in de voedingsmiddelenindustrie. Immers 2/3 van de bezoekers is direct of indirect betrokken bij deze sector. Empack Utrecht breidt daarom haar plattegrond uit met speciale aandacht voor de food-procesindustrie. Door de aanvulling van Food Processing op het complete verpakkingsaanbod biedt Empack een totaal aanbod onder één dak aan een zeer gespecialiseerde bezoekersdoelgroep. Food Processing richt zich specifiek op de techniek van het proces, biedt een compleet aanbod van de belangrijkste aanbieders en brengt een dedicated sprekersprogramma over de actuele uitdagingen die spelen in deze dynamische sector.

7. Nieuw: kennisdeling door KIDV, HBO’s en universiteiten
Bezoekers van Empack 2016 kunnen in Utrecht hun licht over (duurzaam) verpakken opsteken op een speciaal Kennisplein. Daar bieden het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), de universiteiten van Twente en Hasselt, de Haagse Hogeschool, HAS Hogeschool Den Bosch en de Willem de Kooning Academie uit Rotterdam het bedrijfsleven informatie over de ontwikkeling en uitwisseling van kennis op het gebied van (duurzaam) verpakken. Het Kennisplein is een initiatief van Easyfairs en de Vereniging van Nederlandse Verpakkingskundigen (VNV) om de verbinding tussen kennis en praktijk te stimuleren.

Gratis registreren voor de Empack kan hier.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren