7 x de leukste verpakkingen van juli

31.07.2015 | Trends | 1414 keer bekeken

Ter inspiratie bericht Verpakkingsprofs iedere laatste werkdag van de maand over de leukste, nieuwste, meest innovatieve en opvallendste verpakkingen!

Pizzadoos wordt beamer

Fastfoodgigant Pizza Hut heeft in Hong Kong een wel heel bijzondere pizzadoos op de markt gebracht. In beperkte oplage is het mogelijjk om met de ‘Blockbuster Boxes’ films te projecteren en je pizzadoor om te toveren in een beamer. Met behulp van je smartphone, die door een klein plankje voor de lens gehouden wordt, kunnen de films geprojecteerd worden op een willekeurige muur of scherm. Door een QR code op de doos is het mogelijk om een film te downloaden.

De kwaliteit is niet al te best en je hebt nog steeds boxen nodig om het geluid te versterken, maar volgens ons is dit een zeer goed voorbeeld om te laten zien wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is met verpakkingen. Het idee dat pizza en films wordt op een geweldige manier aan elkaar verbonden en de verpakking biedt de consument de gelegenheid om deze twee bezigheden te combineren met behulp van Pizza Hut. 

Vingerafdruk moeten overdosis medicijnen tegengaan

Dit concept, ontworpen door studenten, viel ons op door de handigheid waarmee het een hedendaags probleem voor de farmaceutische industrie oplost. Studenten van de John Hopkins University uit het Amerikaanse Baltimore bedachten een verpakking voor medicijnen die voorkomt dat er teveel pillen uit komen. Een overdose wordt voorkomen door een vingerafdruk.

De verpakking kan niet zomaar opengemaakt worden. De verpakking gaat enkel open door een scanner, waar de vinger van de patient herkend wordt. De combinatie van de juiste vingerafdruk met de juiste tijd om de medicijnen in te nemen zorgt voor een afgifte van de medicijnen.

Het research and development team van de universiteit is momenteel op zoek naar een manier om deze verpakking op de markt te brengen.


Actieve verpakking toont versheid product

Keep-it Technologies is een technologisch bedrijf dat zijn oorsprong kent in de Norwegian University of Life Sciences. Het bedrijf ontwikkelde een systeem dat zonder de verpakking te openen aan kan geven hoe vers het product is. Geen houdbaarheidsdatum meer, maar aan de hand van tijd en temperatuur wordt bepaald of het product nog gekocht zou moeten worden door de consument.

Keep it houdt de temperatuur van de producten nauwlettend in de gaten in het gehele productieproces, van producent naar consument. De indicator op de verpakking geeft aan hoeveel dagen het product nog goed blijft bij deze temperatuur. Door middel van een blauwe streep op de verpakking wordt dit aangegeven. Als deze strip bij de 0 eindigt, is het voedsel niet meer geschikt voor consumptie.

Bier dat nooit bevriest van Heineken

Goed nieuws voor bierdrinkers die van koud bier houden! Heineken komt met een innovatieve verpakking die bier koud houdt, maar niet laat bevriezen. Wie zijn bier dus snel moet koelen in de vriezer, hoeft niet bang te zijn dat het bier bevriest wanneer het vergeten wordt. De flesjes worden gemaakt van PET, waardoor het bier vloeibaar blijft.

Het duurt ongeveer 15 minuten voordat het bier gekoeld is tot 0 graden en 50 minuten totdat het warm wordt als het op kamertemperatuur bewaard wordt. Als finishing touch licht de iconische rode ster op het flesje op als het bier op de ideale drinktemperatuur is.

Champagnemerk gaat reproductie producten tegen

Securitybedrijf en expert in digitale innovaties Selinko is een samenwerking aangegaan met champagnemerk Remy Martin voor een nieuw initiatief om namaakproducten tegen te gaan. Met behulp van NFC technologie wordt The Remy Martin Club opgericht, die je waarschuwt wanneer de fles geopend is.

De NFC button is verwerkt in de opening van de fles. Door je smartphone op de dop te houden, is het mogelijk om te zien of de fles al geopend is geweest. Door de technologie wordt niet reproductie tegen gegaan, ook wordt de consument door zijn smartphone nogmaals tegen de fles te houden op de hoogte gehouden van het laatste nieuws van het bedrijf. Op die manier ontstaat er directe communicatie tussen producent en consument.

Zomermomenten vastgelegd met Lays

Pepsico heeft een digitale printverpakking voor zijn chipsmerk Lays gelanceerd. Met behulp van HP Indigo, die de print verzorgt, kunnen Amerikaanse consumenten hun favoriete zomermoment op een chipszak vast laten leggen. Hiermee speelt het merk in op de emoties die met de zomer te maken hebben. Consumenten worden aangemoedigd hun eigen zak te ontwerpen, zodat ze deze later zullen bewaren. Via de website kunnen consumenten hun foto’s uploaden, waarna ze een digitaal voorbeeld krijgen van de chipszak. Lays hoopt dat deze flink gedeeld zullen worden op social media.


Milieuvriendelijke bananenverpakking

Waarom zou je een banaan nog voorzien van een extra verpakking? Om de informatievoorziening te vergroten, zo laten Japanse ontwerpers van de design studio Nendo zien. Voor het Japanse bananenmerk Shiawase bedachten zij een sticker voor op de banaan, die bijvoorbeeld de herkomst van het fruit laat zien.

De eerste laag van de sticker geeft een idee van de textuur en kleuren van de afgepelde banaan, inclusief donkere plekken en verkleuringen. De tweede laag bevat een tekst met een beeld van het vruchtvlees.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren