7 x trends in e-commerceverpakkingen

20.02.2015 | Trends | 3934 keer bekeken

Steeds meer producten worden via internet aangeschaft. In totaal bedraagt de e-commercemarkt zo'n 5 procent van de totale retail. Dit betekent niet alleen een verandering voor fysieke winkels, maar ook voor de verpakkingsindustrie. Wat verandert er voor onze sector en hoe kunnen we hierop inspelen?

De verpakking wordt een steeds belangrijker onderdeel terwijl het online shoppen blijft groeien. Uit onderzoek van fulfilmentbedrijf Dotcom Distribution blijkt dat bijna 40 procent van de 650 ondervraagde consumenten een foto maakt van een unieke verpakking. Dit betekent: gratis reclame! Het is de investering dus zeker waard. Ook blijkt dat 90 procent van de ondervraagden een mooie verpakking bewaard, of deze opnieuw gebruikt. Wat zijn de trends binnen deze markt?

1. Groene verpakkingen
Bij het verzenden via internet is het formaat van het pakketje steeds belangrijker. Kan het makkelijk door de brievenbus, dan hoeft de consument er niet voor thuis te blijven: een groot voordeel. Zeker met de opkomst van Dimensional Price Weighting, waarbij de verzendprijs van pakketten gebaseerd wordt op volume in plaats van gewicht, is het van belang dat het verzenden van lucht voorkomen wordt.

2. Crossmediaal
Het gebruik van internet maakt het mogelijk om special effects aan uw verzending toe te voegen. Het Australische postorderbedrijf Australia Post gebruikt een sticker met een QR-code om een persoonlijke boodschap mee te sturen met uw pakketje.

Ook als bedrijf kan u hier gebruik van maken, om uw klant een extra, gepersonaliseerde boodschap mee te geven bij zijn aankoop. De band van met uw bedrijf zal hierdoor alleen maar sterker worden.

3. Herkenbaarheid
We schreven er al eerder een artikel over, maar de herkenbaarheid van uw product is een manier om gratis reclame te maken. Opvallen met een mooie print aan de buitenkant of binnenkant kan ervoor zorgen dat u opvalt tussen de witte enveloppen en andere bruine pakketjes. Veel bedrijven maken hier al gebruik van: onder andere bol.com en Zalando.

4. Herbruikbaar
Verpakkingen voor online bestellingen kunnen voor zoveel meer dienen dan slechts een bescherming van het product. Neem bijvoorbeeld de dozen van Birchbox, die gebruikt worden voor het verzenden van cosmetica. De dozen zijn zo ontworpen dat ze niet misstaan op de gemiddelde beauty-tafel.

De verpakkingen van DIY-packaging gaan een stapje verder. Wie iets bestelt bij het bedrijf, krijgt bij zijn pakketje een omschrijving hoe hij zijn doos kan omtoveren tot een lamp of een eettafel van karton. Door de stevige opbouw van het materiaal, kunnen deze ook daadwerkelijk gebruikt worden.

5. Brievenbusformaat
Het werd al eerder genoemd bij de groene verpakkingen, maar het pakketje dat door de brievenbus past heeft vele voordelen. De consument hoeft er niet voor thuis te blijven, en vaak worden kleine producten besteld die makkelijk door de brievenbus passen. Aan de verpakkingssector om te voorzien in deze behoefte.

Toch wordt er vaak nog gekozen om kleine producten als telefoons of boeken te verzenden als pakketje, zodat het via een Track and Trace systeem te volgen is. Nadeel hierbij is dat het vele malen duurder is voor de verzender. PostNL introduceert daarom een gulden middenweg: een brievenbuspakketje dat te traceren is.

6. Beleving
Het merk Everlane, dat basic kleding verkoopt, heeft overduidelijk goed gekeken naar het onderzoek dat laat zien dat een goede verpakking uitgebreid gedeeld wordt op social media. Met een simpele look, maar een fijn bedank briefje voor haar consumenten is het merk werkelijk een hit op sociale media.

7. Voedsel vervoeren: vers
Het zijn niet alleen kleding en boeken die vervoerd worden via internet: steeds vaker worden ook boodschappen via het web besteld. Hier spelen onder andere Smurfit Kappa en Bunzl handig op in met koelverpakkingen die ervoor zorgen dat het bestelde voedsel gekoeld bij de consument aankomt.

Ook worden vaak koelelementen in de verpakking gestopt om het voedsel koel te houden. Zo gebruikt Amazon bevroren flesjes water en biedt Paardekooper speciale koelelementen van Fiofresh.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren