Aan deze gevallen moet de verpakkingsbranche een voorbeeld nemen voor een duurzamer 2016

07.01.2016 | Branchenieuws | 763 keer bekeken
Aan deze gevallen moet de verpakkingsbranche een voorbeeld nemen voor een duurzamer 2016

Maak uw zero-tolerantie houding voor onnodige verpakkingen bekend: het is de beste manier om het te stoppen.

Halverwege de jaren 90 zat de gemiddelde inbox vol met plaatjes van gekrompen verpakt fruit en groente: lezers waren woedend om het feit dat supermarkten kokosnoten verpakten ( die hun eigen schil leveren) met lagen van niet-recyclebaar papier. Het debat werd omgepakt voor een nieuwe generatie. Twitter staat vol met voorbeelden van idiote verpakkingen van e-tailers, zoals een flesje nagellak en speelgoed van een kat, elk verzonden in een grote doos.

We verzamelen 200 kg verpakkingsmaterialen per jaar per persoon, dat is bij elkaar opgeteld bijna 13 miljoen ton dat ingevoerd wordt in de Britse afvalstroom. Zelfs als u uw karton naar het recyclestation brengt, bent u nog steeds medeplichtig aan een systeem dat belangrijke hulpbronnen verspilt op een eenmalig gebruikte doos. 

Het is ook goedkoper om een maat doos te gebruiken, die perfect past in een vrachtwagen te gebruiken. Logistieke bedrijven hoeven niet te betalen voor het transporteren van lucht, het creëren van meer uitstoot en verkeer. De beschermde verpakkingsindustrie die proppen papier en opblaasbare plastic zakken maakt, is een echte winnaar met een verwachte waarde van 35 miljard dollar in 2020.

Vraag
Amazon die vaak genoemd en beschaamd wordt lijkt bereid te luisteren naar de meldingen van verpakkingsfrustraties. Het bedrijf werkt samen met Duitse onderzoekers om haar leveringen milieuvriendelijker te maken.

In het verleden werd meer controle vermeden in de verpakkingsindustrie met het argument dat de consument vraagt naar overtollige verpakkingen. Het wordt moeilijker voor de industrie om dit argument te gebruiken als we doorgaan met het delen van onze ontevredenheid op sociale media.

China
Van Xian zijn Chinese autoriteiten gedwongen waarschuwingen op de luchtkwaliteit te geven. Toen de luchtkwaliteit in delen van Beijing meer dan 500 was op de Index Verontreiniging ( bewoners worden aangemoedigd binnen te blijven bij een score van 300) werden de helft van de auto’s van de weg verwijderd en werden een aantal fabrieken gesloten. Maar de experts waren duidelijk: tijdelijke maatregelen zullen de smog niet wegnemen. China moet haar afhankelijkheid van kool gestookte elektriciteitscentrales aanpakken.

Dit voorbeeld is treffend voor de duurzame verpakkingen die steeds aantrekkelijker worden: niet alleen wordt het milieu hopeloos vervuild door het gebruik van grondstoffen, ook wordt het besef dat deze vroeg of laat opraken steeds groter. Verpakkingen nemen hierin al veel stappen in de goede richting door steeds meer gebruik te maken van duurzame materialen of te hergebruiken of recyclen.

3507.jpg

Jurk
Ook in de mode zijn er treffende voorbeelden te vinden om de discussie rondom grondstoffen aan te zwengelen. Het is zeldzaam dat er een modestuk wordt ontworpen dat niet probeert te beïnvloeden wat je koop,t maar de manier waarop je denkt. Het is nog zeldzamer om een modestuk te vinden dat ontworpen is om de discussie van klimaatwetenschap te bevorderen. Maar dat is Helen Storey voor u. 

Wetend dat we elk jaar 30 procent meer verbruiken dat kan worden aangevuld, besloot de ontwerper dat haar werk zal worden gericht op het communiceren van vandaag dringende problemen in plaats van het maken van meer collecties. Dress 4 Our Time is haar meest recente samenwerking met  klimaatwetenschappers en haar aanhangers van de kunstuniversiteit van Londen.

De ‘digital couture’ jurk is gemaakt van een VN-noodhulp tent die achtergelaten was in Syrië.  Op deze jurk worden klimaatgegevens geprojecteerd. Onlangs teruggekeerd van de VN klimaattop, zal de jurk in het nieuwe jaar gaan toeren door locaties in het Verenigd Koninkrijk.

Laten we als verpakkingsbranche een voorbeeld nemen aan deze treffende gevallen waarin blijkt dat de wereld langzaam groener wordt. Want het is niet de vraag of de consument hier klaar voor is, maar wel hoe snel de retail minder dwars zal liggen in de prijzenoorlog die vaak gaande is.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren