Actieve & intelligente verpakkingen in trek bij bierbrouwers

14.06.2016 | Branchenieuws | 604 keer bekeken
Actieve & intelligente verpakkingen in trek bij bierbrouwers

Actieve en Intelligente verpakkingen hebben het afgelopen jaar flink aan terrein gewonnen, en steeds meer sectoren gaan overstag. In de sterk concurrerende drankensector voor alcoholhoudende dranken moet alles uit de kast gehaald worden om onderscheidend te zijn. De nieuwste foefjes rondom smart packaging kunnen daar handig bij helpen. 

Het bedrijf Thinfilm ontwikkelde de OpenSense tags en is onlangs een partnership aangegaan met Hopsy, een lokale craftbier marktplaats en bierleverancier. De twee bedrijven gaan samenwerken om de NFC-technologie te integreren in een verscheidenheid aan  lokaal geproduceerde ambachtelijke bieren in de VS, waardoor microbrouwerijen interactief en educatief met bierdrinkers kunnen communiceren, maar ook hun merk kunnen differentiëren. Er is veel potentieel voor actieve en intelligente verpakkingen in de drankensector.

Heineken
Absolute topper in de alcoholische drankensector is Heineken. In de categorie Consumenteninnovatie was hun Ignite fles dit jaar goed voor een NL Packaging Award. De fles licht op bij een combinatie van beweging en geluid en is in clubs en discotheken dus een opvallende verschijning. De onderscheiding is het bewijs van de impact die een interactieve en slimme verpakking kan hebben.

Japan, dat voorop loopt in verpakkingsinnovaties, bewijst meer dan ooit dat intelligente en slimme verpakkingen aanslaan.  Brouwerij Kirin, ontwikkelde samen met WHITE Inc. de ‘Illumicap’, een kunststof dop met IoT technologie met ingebouwde draadloze communicatie en verlichting. De dop is uitgerust met een bluetooth-module die vanuit de dop met een LED lampje de hele fles verlicht. Consumenten kunnen genieten van real-time veranderingen in het licht, terwijl een andere toepassing het nemen van foto’s met een lange sluitertijd mogelijk maakt, waar de consument creatief mee aan de slag kan. De dop moet eind dit jaar op de markt komen.

dopJapan.jpg

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren