Afleveren pakketten moet duurzamer

10.12.2015 | Branchenieuws | 794 keer bekeken

Het afleveren van pakketten kan in Nederland een stuk duurzamer. De Nederlandse consument wil pakketten het liefst thuis laten afleveren, maar dit is vaak niet de meest duurzame oplossing. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org ziet nog veel mogelijkheden voor alternatieven. 

Voornamelijk in de laatste fase van het bezorgen van de pakketten kan nog voordeel worden behaald, vindt de organisatie. Thuiswinkel.org vraagt zich onder meer af of het thuis laten afleveren van een bestelling daadwerkelijk een eis is van de consument of dat het gebruik van servicepoints zoals het postkantoor of de supermarkt om de hoek net zo goed als alternatief kan dienen. Volgens Thuiswinkel.org is voornamelijk het gemak van het thuis laten bezorgen de reden dat alternatieve oplossingen niet populair zijn. Daarnaast is een servicepoint nog niet optimaal afgestemd op de wensen van de besteller. “Je rijdt niet zomaar even langs het servicepoint in het stadscentrum, om vervolgens ook nog parkeerkosten te betalen.”

Pakketkluisjes
Een aangedragen oplossing zijn pakketkluisjes waar de pakketten in worden afgeleverd en door de consument wordt opgehaald. Momenteel zijn nog maar weinig kluisjes beschikbaar en deze zijn vaak vervoerderafhankelijk en weten consumenten vaak niet waar de kluisjes zich bevinden.

Thuisbezorgen ook nog niet optimaal
De consument krijgt pakketten het liefst thuisbezorgd, maar ook deze bezorgingen lopen vaak nog niet gesmeerd. De aflevertijd is vaak onduidelijk waardoor klanten in sommige gevallen uren moeten wachten. Betalen voor een goede bestelling is geen geliefde oplossing waardoor de kosten voor rekening  van de bedrijven zijn waardoor zij worden belemmerd in het innoveren van de bezorgdienst. Webwinkels zitten vanwege de kosten niet te wachten op meer afleveropties en snellere leveringen

Monopolie is belemmering
PostNL en DHL genieten momenteel van het grote marktaandeel dat zij hebben. De grote van deze bedrijven zorgt bij consumenten voor betrouwbare afleveringen, maar remt tegelijkertijd andere bedrijven af in hun innovatie om bezorgingen gemakkelijker en daarnaast duurzamer te maken. Samenwerkingen zijn schaars waardoor er weinig oplossingen worden aangedragen.

Dit artikel verscheen eerder op LogistiekProfs.nl

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (1)

Reageren
  • Gerard Den Bakker
    13.12.2015 - 17:00 uur | Gerard Den Bakker

    Wat me niet duidelijk uit dit stuk wordt is waarom het duurzamer moet. En wat de winst, in cijfers, is van de alternatieven.

    Over duurzaamheid gesproken: DPD pakketservice bezorgt als enige vervoerder kosteloos elk pakket CO2 neutraal door de uitstoot te compenseren met diverse duurzame projecten.

    De duurzaamheid kan op verschillende vlakken zeker nog verbetert worden. Denk, vooral op deze site, eens aan de samenstelling van het verpakkings- en opvulmateriaal.