Afrika als dé nieuwe locatie voor het verpakken van kleding

24.08.2015 | Branchenieuws | 1077 keer bekeken

De vraag naar een nieuwe locatie voor het aanleveren van kleding, die ook nog efficiënt is in de kosten wordt steeds groter. De stijgende kosten van productie in China en trieste incidenten zoals die in Rana Plaza, Bangladesh in 2013, zorgen ervoor dat sommige retailers wegtrekken uit Azië en zich verplaatsen naar, wat de Wall Street Journal 'de uiterste grens in de wereldwijde textiel industrie' noemt. We hebben het over Afrika. 

Kledingmerk Britannia heeft al verpakkingsfaciliteiten voor kleding in Egypte, op hetzelfde continent als de nieuwe populaire fabricage locatie in Oost Afrika.

Kansen voor het oprapen.
Ethiopië staat op nummer vijf van de snelst groeiende economieën in Afrika. Dit is te danken aan behoorlijke investeringen van internationale retailers.

Marie D'Avignon, manager van regeringsrelaties voor de American Apparel & Footwear Association (AAFA), liet onlangs aan Just Style weten hoe Oost Afrika, Ethiopië in het bijzonder, een onafgebroken bron van arbeid biedt. Het is zelfs zo dat de Verenigde Naties voorspelt dat in 2035 de hoeveelheid werkende burgers in dit gebied zo groot zal zijn, als dat nu in China is. Dat wil zeggen, meer dan 900 miljoen arbeiders.

Behalve een snel groeiende populatie heeft de regio ook de hoogste werkloosheid onder jongeren in de hele wereld. Retailers kunnen hun voordeel doen aan deze mogelijkheden, door te helpen in grote schaal banen aan te bieden. Dit zal de groeiende economie van Oost Afrika ondersteunen.

Het is dan ook niet verassend, dat luxe merken als Tommy Hillfiger en Calvin Klein, maar ook mode retailers als Primark en H&M hun productie hebben uitgebreid naar Afrika. Is de tijd nu gekomen dat andere retailers dit voorbeeld volgen?

Van vezel tot fabriek
Nu de 'snelle' mode de industrie domineert hebben retailers het moeilijk. Ze moeten de consument voorzien van een bepaalde kwaliteit tegen een lage prijs. Nu de kosten van de productie hoger zijn dan ooit en het minimum loon in verschillende landen verhoogd wordt, wordt deze uitdaging steeds groter..

Het klimaat van Oost Afrika is ideaal voor de productie van ruwe materialen. Met ruim 3.2 miljoen hectare land geschikt voor het verbouwen van katoen. Vandaag de dag wordt maar zeven procent van dit land gebruikt. Met deze voorraad aan land zijn de kansen voor retailers oneindig. Afrika maakt het mogelijk voor retailers om de ruwe materialen en de productie van de kleding dicht bij elkaar te houden. Dit kan het complexe proces versimpelen en de kosten significant drukken.  

Een andere grote kostenpost in het proces van de productie van kleding is elektriciteit. In Afrika kost de elektriciteit aanzienlijk minder dan waar dan ook in de wereld. Dit komt door een grote voorraad aan hydro-elektrische kracht. Deze vorm is veel efficiënter dan andere soorten van energie. Ook dit zal helpen het productieproces minder duur te maken.

Ondanks het feit dat de fabriekswerkers in Afrika grotendeels laaggeschoold zijn, ontwikkelt Afrika zich op rap tempo als belangrijke producent van basic kleding en snelle mode. In een recent onderzoek van McKinsey & Company staat dat 46% van de export van Ethiopië bestaat uit T-shirts. Dit getal zal alleen maar groeien nu Afrika zich bewijst als bron van grote aantallen basic items.

Transportkosten minimaliseren
De kosten van transport, met name transport over grote afstanden, worden een steeds grotere last voor retailers. Met de stijgende vraag van de consument naar snelle mode, is ook de prijs van olie en luchtverkeer gestegen, wat tot wel vier keer duurder kan zijn dan transport via de weg. Het is daarom voordeling voor retailers om te kiezen voor aanbieders van verpakkingen die niet ver verwijderd zijn van de maker.

Bij transport over lange afstand komen tijd en kosten kijken, en door die te verkleinen kunnen retailers hun budget besteden aan zaken die belangrijker zijn, zoals het zoeken naar bijzondere en opvallende kledinglabels. Wanneer retailers minder afhankelijk zijn van luchtvracht, kunnen zij hun koolstof-afdruk (het verbruik van koolstof door die luchtvracht) ook verkleinen.

De toekomst voor de Afrikaanse kledingindustrie
De Afrikaanse overheid is er hard mee bezig het continent zo te veranderen dat het een aantrekkelijke en winstgevende locatie wordt voor kledingfabricage. Zo heeft de overheid onlangs het Bole Lemmi industrial Parc gebouwd (waarde: 250 miljoen dollar), in de hoop dat buitenlandse retailers zullen investeren in de groeiende kledingindustrie van Afrika.

Fassil Tadesse, CEO van het Kebire Enterprises, het moederbedrijf van MAA Garment & Textil, onthult dat er tot nu toe investeerders uit Sri Lanka, Bangladesh, China, India en Turkije zijn geweest. Hij wil hiermee zeggen dat er een positieve toekomst in het verschiet licht voor de Afrikaanse kledingindustrie. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren