Albert Heijn verantwoordt verpakkingsbeleid: ‘Klant is koning’

07.10.2016 | Branchenieuws | 480 keer bekeken
Albert Heijn verantwoordt verpakkingsbeleid: ‘Klant is koning’

Als een van de grootste supermarkten van Nederland, neemt Albert Heijn haar verantwoordelijkheid als het gaat om verpakkingen. Tegenover programmamaker Bahram Sadeghi verantwoordt Anita Scholte het verpakkingsbeleid van de supermarkt. “De klant is koning”

Sadeghi is bezig met een experiment dat op de voet wordt gevolgd door de Volkskrant, waarbij hij 1000 dagen al het plastic afval dat hij produceert verzamelt. Geen verandering in zijn eetpatroon, maar slechts een observatie wat hij produceert. Resultaat: een muur van 150 vierkante meter met 472 foto’s en een vloer van 250 vierkante meter met de inhoud van 41 zakken volgestampt met plastic.

Tezamen met Scholte loopt hij door de loods waar hij zijn plastic bewaarde, zo is te zien op de website van De Volkskrant. Een van de producten die ze samen treffen is een bak die bestaat uit twee verschillende soorten plastic. “Dit bestaat uit twee verschillende soorten plastic. Kan dat nou niet uit één materiaal gemaakt worden?”

Volgens Scholte wordt er door de afdeling inkoop vooral gekeken naar verpakkingen van monomateriaal. “Maar soms is het lastig, omdat je een combinatie van twee zaken nodig hebt. Je wilt het product beschermen, maar tegelijkertijd moet de bovenkant van de verpakking zuurstof doorlaten om te zorgen dat het product langer houdbaar blijft.”

Milieu
Van sommige producten weet Scholte ook dat ze slecht voor het milieu zijn, zo bekent ze. “Ik hoorde dat deze netjes voor mandarijnen en sinaasappels voor het milieu het allerergste zijn voor vogels,” vraagt Sadeghi haar. “Er zit wel een weggooiwijzer op, omdat de verpakking uit verschillende materialen bestaat. Daar proberen we op te letten, want we willen klanten uitleggen hoe ze zaken weg moeten gooien.”

Ze bekijkt de verpakking. “Natuurlijk vragen wij ons ook wel eens af of die sleeve er echt omheen moet, maar daardoor wordt duidelijk dat het een voordeelverpakking is. De verpakking is immers ook nog steeds een marketingproduct en heeft de functie om de consument te informeren. Dat moet ook blijven bestaan.”

Portieverpakkingen
Wie de supermarkt van een aantal jaar geleden bekijkt, ziet volgens Scholte vooral een groot verschil in het aantal portieverpakkingen. “Gemak is steeds belangrijker geworden. Die trend is een aantal jaar geleden op gekomen, en ik denk dat die niet meer weg gaat.” Ook de mobiliteit van mensen speelt hier een belangrijke rol bij. “Je ziet dat mensen steeds mobieler worden, dat maakt dat je steeds meer verschillende portiegroottes hebben in de winkel.”

Daardoor ontstaan meer verpakkingen, maar het is volgens Scholte vooral een vraag die vanuit de consument komt. “Als je bij het zuivelschap staat, zie je veel meer portieverpakkingen dan een jaar geleden. Uiteindelijk is de klant koning, en daar moeten we naar luisteren.”

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren