"Alle verpakkingen lenen zich voor digitaaldruk"

05.04.2017 | Beursnieuws | 1612 keer bekeken
"Alle verpakkingen lenen zich voor digitaaldruk"

Het printen gaat en moet steeds duurzamer worden. Dat werd duidelijk op de eerste dag van de Empack 2017 in Den Bosch. Jan Vroegop noemde in zijn seminar dat digitaaldruk misschien wel de toekomst wordt in de verpakkingsindustrie. "Alle verpakkingen lenen zich voor digitaaldruk”, benadrukte Vroegop.

Volgens de verpakkingsexpert is het aantal DPI essentieel voor een printer. Vroegop gaat er vanuit dat 1200 DPI de standaard wordt bij printers. Ook voorspelt hij dat waterbased pigment de toekomst wordt in de verpakkingsindustrie. Daartegenover staat dat vloeibare-tonersystemen in de toekomst zullen verdwijnen. “Dit systeem heeft een incubatietijd nodig. Veel mensen hebben daar het geduld niet voor en je zal zien dat op korte termijn de vloeibare-tonersystemen uit de verpakkingsindustrie verdwijnen.’

Vroegop, Packaging expert bij B+O Print & Packaging, noemt een aantal technieken die toepasbaar zijn in de verpakkingsindustrie. 
-Elektro inktdruk van HP
-Contactloos inkjet-print  
-Droge xerografische tonerprint
-Vloeibare tonerprint
-Landia hanographic inkjet-print

Digtiaal vs analoog
Veel bedrijven maken de keuze tussen digitaal printen en analoog printen. “Het heeft allebei voordelen”, zegt Vroegop. “Wat je wel moet onthouden is dat je niet ineens van printwijze kan veranderen. Veel bedrijven maken de fout om tijdens het produceren van een product te wijzigen van printmethode. De consument gaat dat hoe dan ook merken. Het beste is om van printmethode te wijzigen als je pas verandert van verpakkingsdesign. Dan valt het voor de consument minder op."

Men moet rekening houden met een belangrijke regel bij het wisselen van printmethode. “De opstartkosten van digitaal printen is lager ten opzichte van analoog printen, maar de doordraaikosten zijn hoger dan bij analoog printen.” Een goed voorbeeld hiervan is volgens Vroegop het bedrijf HP. Het is voor een groot bedrijf mogelijk om de doordraaikosten laag te houden omdat er simpelweg heel veel geprint wordt. "Grote bedrijven kunnen makkelijker een goede deal maken met een multinational als HP. Voor een klein bedrijf is dat uiteraard veel moeilijker. Daar moet een bedrijf rekening mee houden, want over een paar jaar kan de inktmarkt er ook weer heel anders uitzien", zegt Vroegop. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren