Ambachtelijkheid als verpakkingstrend

09.12.2016 | Trends | 1142 keer bekeken
Ambachtelijkheid als verpakkingstrend

We schreven al over de kracht van een minimalistische verpakking. In 2016 wonnen ook ‘old school’ verpakkingen, waarin het ambacht naar voren komt, terrein. Veel merken - en dan voornamelijk alcoholmerken - kozen voor dit soort.

De designs die er uit voortgekomen zijn, geven een nieuwe kijk op dat wat eigenlijk oud is, denk aan bedreigde technieken zoals kalligrafie. Dat is verfrissend, en de consument heeft het gevoel dat een product van grote waarde is. Het is wellicht de roep naar het verleden die deze trend populair maakt, de roep naar de tijd waarin producten nog met zorg en vaak zelfs met de hand gemaakt werden.

Don Papa
Don Papa is een rummerk uit de Fillipijnen. Voor haar jubileumfles werd Stranger & Stranger ingeschakeld. Ze combineerden de ‘vintage’ vorm van de fles met een rustieke kurk en een weelderige en sierlijke illustratie over de gehele fles. De designers begrepen waar klanten naar op zoek zijn als ze een fles rum willen kopen: kwaliteit, geschiedenis en een persoonlijke touch.

Trend 1.jpg Trend 2.jpg

Shadow Beer
Shadow bier is geïnspireerd door ‘zwarte magie’, door bovennatuurlijke krachten die niet met het blote oog te zien zijn. Dat is dan ook te zien aan de verpakking. Het ontwerp accentueert de natuurlijke kwaliteiten van het product: het is een donker bier, en door de grafische elementen krijgt het bier een mysterieuze uitstraling. In de six pack van het merk heeft elke fles een andere smaak, en dus ook een eigen verpakking.

Trend 3.jpg

Trend 4.jpg

Bakehuset
Het Noorse familiebedrijf Bakehuset wilde vertrouwen uitstralen en laten zien dat het unieke, zelfgemaakte broden maakt. Door het toevoegen van  ambachtelijke elementen aan de verpakking is dat gelukt. Het ontwerp bevat broodplanken en weet hiermee de huiswelijke sfeer te behouden. Het gebruik van grote contrasten zorgt ervoor dat het ontwerp niet alleen ‘oubollig’, maar ook modern aanvoelt.

Trend 5.png

Trend 6.jpg

Dr. Feelgood
De ijslolly’s van Dr. Feelgood zijn natuurlijk, zuivelvrij en zonder geraffineerde suiker. De verpakkingen van de lekkernijen doen geloven dat het wel eens het favoriete snoepgoed van je opa geweest kon zijn. Het kleurenpalet is retro en de vintageletters zorgen voor een ambachtelijk gevoel. Je waant je even als een kind in een jaren ‘50-snoepwinkel.Trend 7.jpg

Trend 8.png

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren