Ariane van Mancius: “Design is niet meer weg te denken als je succesvol wil zijn”

23.10.2015 | Beursnieuws | 1071 keer bekeken

De komende maand portretteert VerpakkingsProfs verschillende sprekers die op de Easyfairs beurs Packaging Innovations op 25 en 26 november in Brussel te vinden zijn. Deze aflevering Ariane van Mancius, die spreekt over design op de vierkante millimeter en KLM hielp met het ontwerpen van nieuwe voedselverpakkingen 

De luchtvaart is Ariane van Mancius niet onbekend: 15 jaar werkte ze in de luchtvaart, waarbij ze 150 verschillende vliegtuigmaatschappijen hielp met het ontwerpen van hun voedselverpakkingen. Dat komt erg nauwkeurig: “Op de vierkante millimeter. De trolly’s waarin het eten vervoerd wordt hebben een standaard afmeting, dus daar moet het inpassen.” Daarnaast is het gewicht van de verpakking erg belangrijk. "We gebruiken alleen maar lichtgewicht materialen."

Volgens Van Mancius is het de enige branche waar de verpakking leidend is voor de inhoud, in plaats van andersom. “Het gaat er eerst om hoeveel verpakkingen aan boord kunnen, en vervolgens pas hoeveel voedsel daar in kan.”

De kroon op haar werk wordt deze maand gezet, nu het nieuwe design van KLM economy uitkomt dat ze samen met het team van de luchtvaartmaatschappij ontwierp. Tasty Blue, zoals de lijn gaat heten, kent de kenmerkende kleur van de Koninklijke luchtvaartmaatschappij. Maar voor de rest is er veel veranderd. “Bij zo’n nieuw concept komt een heleboel kijken. We maken een test case, hebben een goed concept nodig, een nieuw thema. Daarbij hebben we veel gekeken naar wat er de laatste tijd gebeurd is in design.”

En daar gebeurt nogal wat. “Vooral het hybride, digitale en high tech is erg opkomend. Ook de tegenstrijdigheden zie je veel terug: oud en nieuw bijvoorbeeld. Het delftblauwe motief met de heldere kleur van KLM.” Van Mancius merkt dat het design ook in deze branche steeds meer is toegenomen. “Design ondernemingen groeien harder dan bedrijven zonder een duidelijk design. Design is niet meer weg te denken als je succesvol wil zijn.”

Holistische aanpak
Daarbij is een holistische aanpak van het product volgens Van Mancius niet meer weg te denken: iets wat veel verpakkingsontwerpers volgens haar weleens over het hoofd zien. “Als ik een rookworst koop, wil ik meer zien dan een foto van boerenkool. Waarom zit er geen gat in het midden? Voedingsbedrijven innoveren op voedsel, maar het is de verpakking die het product uiteindelijk voor een groot deel moet verkopen. Alles moet kloppen.”

De technologie die daarbij komt kijken is de afgelopen jaren ook flink uitgebreid. “Met 3D printen wordt bijvoorbeeld ontzettend veel gewerkt. Maar techniek is veel meer dan dat. Ook het ontwikkelen van natuurlijke, biologische verpakkingen is iets waar steeds meer techniek bij komt kijken. De markt verandert constant.”

Packaging Innovations vindt plaats op 25 en 26 november in Brussel. U kunt zich hier registreren!

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren