'Automatisering in e-commerce is noodzaak'

16.08.2016 | Beursnieuws | 799 keer bekeken
'Automatisering in e-commerce is noodzaak'

In aanloop naar de Empack Brussel interviewt VerpakkingsProfs sprekers en betrokkenen bij het evenement. Deze aflevering Hedde Biesma van Neopost, die als spreker door VerpakkingsProfs aangedragen is om iets te vertellen over verpakken op maat voor e-commerce.

Kun je iets over jezelf vertellen?
Als communicatiemanager ben ik verbonden aan Neopost Shipping. Van oudsher zijn wij een bedrijf dat zich richt op frankeren en poststukken. Van daar uit is een kleine stap om ook pakketten te vullen. En daar is de CVP-500 voor ontwikkeld, een machine die automatisch artikelen verpakt in dozen op maat. Als communicatiemanager ben ik verantwoordelijk voor het tastbaar maken van ons product voor onze grootste afzetmarkten: Europa en Noord-Amerika.

Hoe verkoop je zo’n product dat relatief nieuw is?
Voordat we begonnen met de verkoop van deze (toen) relatief nieuwe machine, hebben we een uitgebreid onderzoek gedaan binnen de markt. En de sleutel lag in automatisering. Dat is eigenlijk ook wel een noodzaak als je kijkt naar de gehele dynamiek van e-commerce. Het is een kwestie van snel inspelen op de vraag van consumenten, op zowel duurzaam als leveringsgebied: ze willen hun producten snel, maar zonder teveel verpakkingsmateriaal.

Wat kunnen mensen verwachten van de presentatie die je op Empack Brussels gaat geven?
Wat bezoekers in ieder geval niet hoeven te vrezen is dat ik het alleen maar over Neopost ga hebben. Het gaat over het op maat verpakken in e-commerce in de ruimste zin van de woord. Door ons onderzoek hebben we een goed beeld van de pakketmarkt en kunnen daardoor een goed beeld geven van de mogelijke oplossingen voor op maat verpakken. Iedere oplossing heeft z’n voor- en nadelen: er bestaat geen standaard oplossing voor iedereen.

Het accent van de presentatie ligt op automatisering in de non-food sector, waar wij zelf ook in opereren. Daardoor zijn er een bedrijven die helemaal niet met ons kunnen samenwerken, maar daar tegenover staan een heleboel bedrijven voor wie het wel degelijk interessant is.

Wat zijn dat voor bedrijven?
Divers, maar gezien ons eindproduct, namelijk dozen, ook wel weer voorspelbaar. Het zijn vooral bedrijf uit de e-commerce, B2B en de 3PL. Er kunnen verschillende drijfveren zijn om te kiezen voor verpakken op maat. Natuurlijk is er het duurzame aspect, want je bespaart veel materiaal. Maar ook de besparing van tijd doordat de machine razendsnel werkt kan een goede reden zijn om de machine te kopen. Tot slot, en dat is de reden die we het meest horen om met ons samen te werken: de besparing van kosten.

Bedrijven die met ons werken zijn onder andere Docdata, die verpakken voor Bol.com. Daarnaast zijn er ook steeds meer internationale bedrijven, waaronder de Franse grote e-commercespeler Cdiscount die we in juni aan ons hebben mogen binden. Zij kochten de CVP-500 vooral uit duurzaamheidsoverweging Door het maken van dozen op maat verbruikt het bedrijf tot 15 procent minder karton. Kleinere dozen betekent minder volume om te vervoeren. Hierdoor besparen ze tot 30 procent op de huidige transport bewegingen.

Hoe denken jullie dat de toekomst van e-commerce eruit ziet?
Toen we met verpakken op maat begonnen, ging er echt een wereld voor ons open. We hebben geleerd dat de markt van e-commerce nooit stil staat. De consument verandert en daarmee ook zijn wensen. Om de groeikansen in de e-commerce te benutten in verregaande automatisering van het inpakproces nodig. Het levert niet alleen minder verpakking en kortere levertijden op, het zorgt ook voor kostenbesparing.

Benieuwd naar de presentatie van Hedde Biesma en anderen? Klik hier om te registreren voor Empack Brussels.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren