​‘Bedrijven moeten samenwerken om intelligente verpakking populair te maken’

03.11.2016 | Beursnieuws | 340 keer bekeken
​‘Bedrijven moeten samenwerken om intelligente verpakking populair te maken’

In aanloop naar AIPIA interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van deze conferentie over actieve en intelligente verpakkingen. Deze maand Juha Maijala van het Scandinavische bedrijf Stora Enso. Gespecialiseerd in biobased, papier en hout materiaal voor verpakkingen, maar ook druk aan het experimenteren met intelligente verpakkingen.

Wat is Stora Enso van oorsprong voor bedrijf?
We zijn een Scandinavisch bedrijf dat zich van oudsher bezighoudt met verschillende materialen voor verpakkingen. De nadruk ligt daarbij op papier en karton, maar in de loop der jaren zijn daar ook biobased materialen en hout bijgekomen. We richten ons daarmee op de markt van hernieuwbare materialen.

Wat is de link met actieve en intelligente verpakkingen?
Stora Enso richt zich alleen op intelligente verpakkingen. We hebben een klein team binnen ons bedrijf dat zich sinds een aantal jaar bezig houdt met intelligente verpakkingen. Daarbij proberen we zowel consumenten als producten van dienst te zijn. Voor zowel de supply chain, retail als bij de consument thuis kunnen intelligente verpakkingen efficiëntie en comfort in de hand werken.

Voor een deel kijken we bijvoorbeeld naar de supply chain en hoe producten makkelijker te volgen zijn voor producenten, maar ook hoe consumenten via onze verpakkingen het beste met merken in contact kunnen komen. Met onze verpakkingen proberen we een brug te zijn tussen merk en consument, door een combinatie van materialen en intelligentie te bieden.

Waarom is het voor jullie als bedrijf belangrijk om hieraan mee te doen?
We kunnen op deze manier mee met de laatste trends en makkelijker tegemoet komen aan de vragen van de klant. Doordat we een eigen team in huis hebben hebben van research & development, kunnen we heel snel schakelen en op maat oplossingen bieden voor onze klanten.

Welke grote veranderingen zie jij voor de komende vijf jaar op het gebied van intelligente verpakkingen?
De grootste verandering die er moet komen is dat zowel consumenten als producenten de technologie moeten gaan omarmen. Ik geloof dat dat eraan zit te komen. Je ziet dat ook uit verschillende onderzoeken naar voren komen: actieve en intelligente verpakkingen zullen in 2020 tot wel drie keer zo snel geadopteerd worden als nu het geval is. De digitale wereld groeit razendsnel, en de smartphone is nooit ver weg. Dat de verpakkingsbranche daar een rol bij gaat spelen, wordt steeds normaler voor consumenten.

Bij bedrijven zie je die die acceptatie al veel meer. Niet alleen voor het volgen van producten, maar ook op het gebied van voedselveiligheid en transparantie van afkomst van producten spelen intelligente verpakkingen een belangrijke rol. RFID bestaat al heel lang, maar de systemen er omheen worden steeds meer geaccepteerd.

Wat moet er binnen bedrijven nog gebeuren zodat de techniek meer gebruikt wordt?
Bedrijven moeten hun bevindingen meer delen. Veel bedrijven zijn op een eilandje bezig met hun eigen verpakkingen en de techniek erachter, maar ze moeten die kennis meer willen delen. Natuurlijk is het concurrentiegevoelig in sommige gevallen, maar alleen op die manier wordt de techniek een groot succes.

Is dit ook iets wat naar voren komt in jullie presentatie?
Ja. Daarnaast zullen we de verschillende technieken bespreken die nu al veel gebruikt worden voor bijvoorbeeld het meten van temperatuur van voedsel tijdens transport of NFC. Ook gaat de presentatie voor een deel over de infrastructuur en wat ervoor nodig is om de techniek populairder te maken. Een voorbeeld: op de nieuwste iPhone is het nog steeds niet mogelijk om NFC uit te lezen. Android is hier al veel verder mee, bij hen is het al jaren mogelijk. Dit zijn dingen die de ontwikkeling van actieve en intelligente verpakkingen in de weg staan.

Wilt u de presentatie van Juha Maijala bijwonen? AIPIA vindt plaats op 14 en 15 november, registreren kan hier.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren