'Big data geeft food- en verpakkingssector inzicht in veranderende consumentenbehoeften'

07.03.2016 | Trends | 626 keer bekeken
'Big data geeft food- en verpakkingssector inzicht in veranderende consumentenbehoeften'

De digitale mogelijkheden kunnen het voor de gehele foodsector eenvoudiger maken meer data over eet- en aankoopgedrag te ontsluiten. Het biedt kansen om met nieuwe bedrijfsmodellen in te spelen op de digitale 'empowerment' van de consument. 

De digitale transformatie van de foodsector kan ook de weg vrijmaken naar een meer efficiënte voedselketen. Hierbij moet de sector zich rekenschap geven van een paradox, want hoewel de consument verwacht dat met voorkeuren rekening wordt gehouden, wil lang niet iedereen persoonlijke data delen. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport 'Voedsel wordt bits and bites. Digitale transformatie van de foodsector'.

Het eetgedrag van Nederlanders wordt steeds meer 'connected'. Consumenten genereren gestructureerde data, met hun online koopgedrag of door een winkel te bezoeken en ongestructureerde data met wat zij bijvoorbeeld op social media vertellen. Bedrijven in de foodsector moeten volgens ABN AMRO meer digitaal gedreven zijn om snel te kunnen inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren en loyaliteit te vergroten. Dit geldt niet alleen voor de 'voorkant', waar alles draait om wat de consument koopt en eet, maar ook voor de 'achterkant'. Zo is met een meer gedigitaliseerd en flexibeler productieproces veel te winnen op het gebied van kwaliteit, efficiency en innovatie.

TNS NIPO
De bereidheid om persoonlijke data te delen, verschilt per situatie, benadrukt ABN AMRO. Zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van ABN AMRO dat dit sterk financieel gedreven is en de consument hiertoe eerder bereid is als er een aanbieding in de supermarkt tegenover staat. Zo heeft 48% van de Nederlanders er geen of totaal geen bezwaar tegen dat persoonlijke gegevens en aankoopgedrag voor dit doel worden verwerkt. Als het gaat om de bereidheid om aankoopinformatie te delen met producenten voor verbetering van samenstelling of smaak zijn zij veel terughoudender. Zo geeft 47% aan hiertegen veel of zeer veel bezwaar te hebben. Wel is de consument positiever als data bijvoorbeeld worden gebruikt om verpakkingen te maken die verspilling tegengaan. Hier heeft 41% geen bezwaar tegen.

Voorspellen
Door de grotere beschikbaarheid van data en betere analysemethoden kunnen bedrijven in de voedingssector het veranderende gedrag van consumenten beter voorspelen en onverwachte verbanden ontdekken. Dit leidt tot meer gepersonaliseerde aanbiedingen in de supermarkt en uiteindelijk tot voeding die is afgestemd op iemands leefstijl of gezondheidssituatie. Steeds meer activiteiten die waarde toevoegen, verschuiven naar de winkelvloer. Ook fabrikanten moeten scherp blijven als ze relevant willen zijn. Dit kan bijvoorbeeld door sneller in te spelen op smaakvoorkeuren of met maaltijdcomponenten meegroeien op de trend dat steeds meer retailers voor de ogen van de consument verse maaltijden samenstellen. 

De digitale transformatie biedt ook kansen om meer informatie over de herkomst van producten naar de consumenten te brengen. Zo kunnen boeren aantonen wat de CO2-footprint van een stuk vlees is geweest. Dataverzameling is niet nieuw, maar de hoeveelheid beschikbare data - samen met de snelheid en rekenkracht waarmee ze geanalyseerd kunnen worden - kan nu voor snelle stappen voorwaarts zorgen. Dan moeten spelers in de voedselketen wel rekening houden met de paradox en goed uitleggen waarvoor zij klantdata gebruiken en hoe zij deze verwerken en beschermen.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren