Big data & interactive packaging: disruptive innovations

03.07.2017 | Beursnieuws | 902 keer bekeken
Big data & interactive packaging: disruptive innovations

De ontwikkeling van de technologie leidt tot een fundamenteel andere positie van de plek van verpakkingen en het verpakkingsproces in de logistieke keten. Deze worden 'Chef-Sache', omdat hier fundamentele zaken in bepaald gaan worden: contact met eindconsument, transparantie in de markt, maar ook data-systemen die automatisch met elkaar communiceren. Deze mogelijkheden hebben invloed op de concurrentie-positie van voedselproducenten en retail.

Technology 4.0 & Big data
Onder invloed van nieuwe technieken wordt de verpakkingsmachines een lerende eenheid, die informatie verschaft aan de producent over de staat van de machine, en dus over zijn verpakkingskwaliteit. Men  weet welke sku’s worden geproduceerd onder welke omstandigheden.

Deze informatie kan gekoppeld worden aan elke individuale verpakkingseenheid. Nieuwe technieken staan toe dat elke verpakkingseenheid een drager wordt van data. De data van de verpakking kan gekoppeld worden aan de data van de machine; er ontstaat een eenheid van informatie die meegenomen wordt door de hele levenscyclus van een product heen.

Dezelfde verpakkingseenheid kan dienen als communicatie-platform tussen voedselproducent en consument. De producent kan data verzamelen: die specifieke verpakkingseenheid, geproduceerd onder die specifieke omstandigheden, gekoppeld aan die specifieke klant die dit product gescanned heeft/gekocht heeft op dat en dat moment op die en die plek. Zo ontstaat er een gesloten keten waarbij alles over het product bekend is!

 En dat heeft verrijkende consequenties. Men kan op basis hiervan big data gaan verzamelen, op basis waarvan de heilige graal van de marketing binnen gehaald kan gaan worden: uiteindelijk weet men wat u morgen of overmorgen gaat kopen!

Terug in de keten
Al die gegevens kunnen weer gekoppeld worden aan de SAP-systemen en management-systemen. Herbestellen in real time kan een automatisch proces worden. Maar ook: de verdiepte kennis van de wensen van die specifieke consument kunnen gekoppeld gaan worden aan de supply-chain, waardoor de mogelijkheid om persoonlijke, tailor-made producten te gaan ontwikkelen steeds verder wordt vergroot!

Waar dat gaat eindigen? Worden alle verpakkingen individuele verpakkingen? Wordt de supply chain korter, dichter bij de retailer? Gaat de voedselproducent zelf de verpakkingen produceren? De mogelijkheden zijn legio.

CEO-Business
Verpakkingen worden CEO-business, Chef-Sache. Verpakkingen worden onderdeel van de lange termijn strategie! 

Op 29 september a.s. organiseert Compucraft uit Nijmegen en Across-consult uit Sessa, Zwitersland een conferentie over big data & interactive packaging: disruptive innovations in Oss. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren