Blog over 'eerlijke verpakkingen' wacht op reactie verpakkingsbranche

23.02.2015 | Branchenieuws | 2558 keer bekeken

Verpakkingen worden vaak gebruikt om mensen te verleiden om het product te kopen. Alles wordt uit de kast getrokken, maar zijn de beloftes die op de verpakkingen staan wel waar?

Met deze vraag in zijn achterhoofd begon Marcel Steeman (35) zijn blog Eerlijke verpakkingen, waarin hij de beloftes die vaak gedaan worden op verpakkingen op de hak neemt. "Op de verpakkingen van Cup a Soup staat dat er kokos in de red curry en coconut variant zit. Maar wie op het etiket kijkt, ziet dat er helemaal geen kokos in te bespeuren valt: enkel smaakstoffen."

De fractievoorzitter van D66 in Castricum begon dit blog eind januari niet om misstanden aan de kaak te stellen. "Mijn vrouw was ziek, ging vroeg naar bed en ik zat 's avonds alleen op de bank. Toen kwam ik op het idee om dit op een grappige manier uit te lichten." Het sloeg direct aan: het blog werd opgepakt door verschillende media en mensen droegen zelf verpakkingen aan waarvan hen opgevallen was dat er beloftes gedaan werden. "Daar merk je toch ook aan dat het wel speelt onder mensen."

Die ergernis is bij Steeman ook weleens aanwezig. "In de supermarkt denk je: wauw, extra bosbessen! Als je thuis komt, blijkt dat slechts drie procent te zijn. Dan voel je je toch een beetje belazerd." De vruchtenhagel van De Ruyter was als eerste aan de beurt. "Je zou het beter suikerhagel kunnen noemen, met 96 procent suiker."

Het blog heeft hem tot nu toe veel leuke reacties opgeleverd. "Collega's in de gemeenteraad wezen me op mijn eigen blog, met de boodschap dat het zo grappig was. Dat is natuurlijk altijd leuk om te horen." De discussie die het oproept vindt Steeman het leukst. "Al lijken de mensen die verandering kunnen brengen in deze leugens nog niet geïnteresseerd in een discussie." Vanuit de verpakkingswereld heeft Steeman nog niets vernomen.

Het verbaast hem. "Ik had het wel verwacht. Misschien zien ze er de humor niet van in, of willen ze het geen aandacht geven." Een rare zet volgens hem. "Als je merkt dat iets speelt onder je consumenten, zou je daar mee aan de slag kunnen gaan." Hoewel het blog begon op een humoristische manier, zou het volgens Steeman een mooie bijkomstigheid zijn als consumenten kritischer worden naar dit soort reclame. "Maar als ik er niets mee bereik, heb ik er in ieder geval lol om gehad."

Wat denkt u: moet de verpakkingswereld hierop reageren? Of het aan zich voorbij laten gaan? En wat zou de reactie moeten zijn?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren