"Consumenten moeten meer controle hebben bij thuisbezorging"

28.03.2017 | Beursnieuws | 1196 keer bekeken
"Consumenten moeten meer controle hebben bij thuisbezorging"

Naar aanloop van de Empack beurs op 5 & 6 april interviewt VerpakkingsProfs een aantal interessante sprekers. Zij vertellen over hun seminar, achtergrond en hun drijfveer in deze industrie. VerpakkingsProfs sprak met onderzoeker en ondernemer Tom Steffens. Hij zal op donderdag 6 april om 15:00 zijn lezing houden 'Business innovation: think future, practice now!'

Wie bent u en waar ligt uw expertise?
Mijn naam is Tom Steffens en ik ben founder van twee startups. Eén startup in health en de ander in logistiek, specifiek de last mile in B2C pakketbezorging. Daarvoor was ik vier jaar projectleider van een groot innovatieproject aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daar hebben wij onderzoek gedaan naar innovatieve oplossingen voor internetlogistiek.

Wat doet uw bedrijf precies?
Het heet Dubistr. Wij denken dat het bijzondere aan Dubistr is dat het een app is die bezorger en consument dichter bij elkaar brengt. De app kan de afstemming en de dialoog tussen beide faciliteren. Het unieke daaraan is dat wij denken dat wij dit kunnen zonder de betrokkenheid van grote partijen in de logistieke markt. Wij zijn open en onafhankelijk.

U bent hier niet voor niets mee begonnen. Is het zo slecht geregeld?
Wij zien zeker wel problemen in de straat, het laatste stukje van de pakketbezorging. Het gaat over de consument die niet altijd de logistieke service krijgt die hij/zij verdient. Denk dan bijvoorbeeld aan het wachten op een pakje, geen controle hebben over een pakketje, niet weten waar het komt of wanneer het wordt bezorgd. Wij zien ook de problematiek van de bezorgers, dan wel zelfstandig of in dienst, die enorme haast moeten maken om maar zoveel mogelijk pakketjes te moeten afleveren. Als er iemand niet thuis is dan kost dat nogal wat tijd om het pakketje bij de buren te bezorgen. Tevens ligt er ook heel veel financiële druk in de last-mile. Daar denken wij een oplossing voor te hebben.

Heeft u misschien een aantal voorbeelden waardoor het beter geregeld kan worden?
Het zou al heel veel schelen als de bezorger in dialoog staat met de ontvanger. Op de markt bestaat nu al track-and-trace. Op die manier kan de ontvanger bijhouden waar het pakketje is en wordt er aangegeven dat het pakketje bezorgd wordt tussen 2 en 4, dat is niet iets nieuws. Maar wij denken dat de bezorger en ontvanger echt een dialoog met elkaar moeten gaan voeren. Vooral op dat laatste stukje is dat essentieel denken wij. De bezorger geeft aan dat hij er over 7 minuten is en dan kan vervolgens de ontvanger laten weten of die thuis geeft.

Wat is het grootste probleem in de last-mile?
Simpel gezegd: dat mensen niet thuis zijn. Maar als je dat probleem verder analyseert dan komt het er op neer dat de consument onvoldoende controle heeft over de aflevering van het pakketje. De consument kan niet aangeven wanneer en waar hij/zij graag wil dat het bezorgd wordt. Het uiteindelijke doel van bezorgen is dat je mensen wil treffen als zij thuis zijn. Dat moet het doel van een bezorging zijn. Ik denk dat je dat doel sneller bereikt als je de bezorger en ontvanger in contact met elkaar brengt. Dan kan er echt tot op de laatste minuut gecommuniceerd worden. Het is ook weer niet zo dat je alle controle bij de consument moet neerleggen, dan maak je het leven van de bezorger wel echt moeilijk. Maar als er een dialoog gevoerd kan worden tussen beiden zou dat al heel veel schelen.

Wat kunnen mensen van uw seminar verwachten?
Innovatie, zeker in logistiek en automation, is steeds vaker data-gedreven. Ik ga echter vooral de zachte, de menselijke, kant van innovatie benaderen. Uiteindelijk zijn het de mensen die slimme dingen in een organisatie moeten gaan doen. Gebruik de mensen die je hebt in je organisatie en geef hun ook meer stem en ruimte om te experimenten. Ik wil graag de brug slaan tussen automation en het productieproces enerzijds en anderzijds human capital.

Registreer hier voor de Empack beurs op 5 & 6 april in de Brabanthallen in Den Bosch.

Donderdag 6 april 15:00Business innovation: think future, practice now!Tom Steffens, DUBISTR
Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren