Consumentenbond: 'Fabrikanten zetten consumenten op verkeerde been met etiketten'

14.02.2017 | Branchenieuws | 881 keer bekeken
Consumentenbond: 'Fabrikanten zetten consumenten op verkeerde been met etiketten'

Volgens de Consumentenbond geven fabrikanten onduidelijk informatie weer op de etiketten van de verpakkingen. De hoeveelheid suiker, zout en vet in de voedingsmiddelen worden zo moeilijk mogelijk weergegeven zodat de consument geen idee heeft hoeveel het daadwerkelijk is, vindt de Consumentenbond. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zegt dat fabrikanten kijken naar wat het beste werkt voor de consument.  

Uit onderzoek concludeert de Consumentenbond dat op de verpakking alleen de voedingswaarde na bereiding van het product staat. Dat is iets anders dan de voedingswaarde per klaargemaakt product. Dat is de voedingswaarde na toevoeging van bijvoorbeeld groente, rijst, pasta of water. Op die manier bevat het product nadat het klaargemaakt is minder suiker, zout en vet. De Consumentenbond pleit er daarom voor dat op elke etiket minmaal de voedingswaarde per 100 gram onbereid product moet bevatten. Op die manier weet de consument wat het koopt. 

FNLI
De FNLI heet zo zijn twijfels aan de bevindingen van de Consumentenbond. De FNLI stelt dat het terugrekenen van het totaal aantal calorieën uit bereid product vanaf onbereid product nogal veel werk is. Zeker omdat het portie wat je eet niet exact 100 gram is, legt woordvoerder Suzanne Rotteveel uit tegen VMT.

Conimex

De Consumentenbond laat weten dat de vermelding van de voedingswaarde per bereid product wettelijk is toegestaan sinds de wijziging van de etiketteringsregels in 2008, maar vindt dat het niets zegt over de voedingswaarde van de saus of mix zelf.

De bond geeft het voorbeeld van de Boemboe Sajoer Boontjes van Conimex. Op het etiket staat dat het bereide product 1,9% suiker bevat, naar in de boemboe zelf zit 30% suiker en dat staat niet vermeld op de verpakking.

Heinz en Nestlé
Heinz en Nestlé doen het wel zoals de Consumentenbond het voor ogen heeft. Zij vermelden wel de voedingswaarde per 100 gram onbereid product. Ook Plus en Superunie, de partijen achter de huismerken Perfect en Markant hebben laten weten het eens te zijn met de aanpassing van de Consumentenbond.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren