Consumentenbond: vleesetiketten nog te vaak misleidend

17.12.2015 | Branchenieuws | 606 keer bekeken

Fabrikanten knutselen heel wat af met vlees: ze plakken het, ontdooien het, voegen water toe of persen het. Dat mag allemaal, maar dan moet het wel duidelijk op het etiket staan. Helaas gebeurt dat lang niet altijd, waardoor consumenten misleid worden. Dit stelt de Consumentenbond op basis van vleesonderzoeken in 2015. De Consumentenbond wil dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ingrijpt bij bedrijven die foutief etiketteren.

In de Gezondgids van december 2015 zet de Consumentenbond 5 trucs van vleesfabrikanten op een rij: 

  • Ingrediënten als ketjap, water, zout en kruiden meerekenen bij het vleesgehalte
  • Satévlees persen uit snippers of gehakt, zonder dit te vermelden op het etiket
  • Veel hoger vleesgehalte op het etiket zetten dan er in het product terug te vinden is
  • Voor een deel ontdooid vlees gebruiken en het als vers verkopen
  • Veel water toevoegen, maar dat niet volgens de regels op het etiket vermelden
De trucs werden aangetroffen in testen naar saté, gepaneerd vlees, kroketten, braadworsten en saucijzen. 


In een brief aan minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dringt de Consumentenbond aan op meer capaciteit voor de NVWA, zodat betere handhaving van de etiketteringswetgeving mogelijk is. Daarnaast pleit de organisatie voor hogere boetes voor het overtreden van die wet, verdere openbaarmaking van de controles van de NVWA en een consumentvriendelijke opheldering van onduidelijkheden in de etiketteringswetgeving. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren