Creatieve herbruikbare verpakkingen

02.07.2014 | Branchenieuws | 2351 keer bekeken

Er zijn een hoop creatieve manieren om afval van verpakkingen en voedselverspilling te voorkomen. Eerder zagen we al de ontwikkeling van cartooning waarbij de verpakking na gebruik een tweede leven krijgt als speelgoed voor de kinderen. Echter kan de verpakking soms ook gewoon nogmaals gebruikt worden als verpakking. Hieronder enkele sprekende voorbeelden voor het hergebruik van een verpakking.

Een voorbeeld is de Re-Pack, een speciale verzendverpakking ontworpen door Yu-Chang Chou. Deze speciale zak is bedoeld te vervanging van de welbekende verzenddozen. Na gebruik kan de zak dubbelgevouwen weer bevestigd worden en op die manier naar de verzender in kwestie worden teruggezonden. Het prototype is ontworpen ten behoeve van Royal Mail in Engeland. Het is dus nog niet duidelijk of dit ontwerp ook in Nederland toegepast zou kunnen worden.

Wel typisch Nederlands en ook herbruikbaar is de “Goedzak”. Deze speciale zak kunt u aan de straat zetten met de voorwerpen die u van plan bent weg te gooien. Doordat de zak voor de helft doorzichtig is kunnen mensen zien wat er inzit, en op basis daarvan kiezen of ze iets eruit willen halen. Daarnaast is de zak hersluitbaar en beschermt hij de inhoud van de zak tegen weersinvloeden. Mocht de zak zijn leeggehaald kan hij natuurlijk opnieuw gebruikt worden, of alsnog worden weggegooid met de restjes afval.

Een fabrikant van schoonmaakmiddelen koos ervoor om de verpakking van het schoonmaakmiddel te promoten als fitnesstool. Door het lange handvat en de evenwijdige verdeling van het gewicht aan beide kanten is de oude verpakking van dit schoonmaakmiddel prima te gebruiken als gewicht. Even vullen met zand en de verpakking kan weer een tijdlang mee.

De voordelen van een herbruikbare verpakking spreken voor zich: minder verspilling van grondstoffen, een langere levensduur van de verpakking en daardoor minder afval. Tenslotte, zoals te zien is bij het laatste voorbeeld, kan een herbruikbare verpakking ook significant bijdragen aan de marketingboodschap van het merk of het product. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren