Creëer interactie tussen consument en product met NFC-technologie

09.04.2015 | Trends | 1231 keer bekeken

Nu e-commerce steeds verder groeit, is het een uitdaging voor retailers om de consument zover te krijgen naar de winkel te komen om zijn producten aan te schaffen. Steeds meer innovatieve ontwikkelingen worden hiervoor in de strijd gegooid, waarvan Near Field Communication (NFC) de nieuwste is: een manier om contactloos communicatie op te zetten tussen smartphone en product. Wordt dit de redding van de winkel?

NFC is onder andere bekend van de OV-chipkaart en het contactloos pinnen: door de betaal- of ov-pas voor het apparaat te houden, wordt er contact gemaakt. Het is een technologie die voortborduurt op Radio Frequency Identification (RFID), met het grootste verschil dat de apparaten die contact proberen te maken elkaar niet daadwerkelijk aan hoeven te raken: dit kan al tot een paar centimeter van elkaar. Dit zorgt ervoor dat het minder bruikbaar is voor retailers, maar des te meer voor de consument. Maar hoe zet je dat in?

Scan je sportschoen
Dit kan bijvoorbeeld zijn door codes op labels en stickers te drukken, waardoor de consument met een app op zijn smartphone extra informatie kan zien over het product. Ook kan de app na aanschaf van het product actuele informatie over het gebruik van het product naar de consument sturen.

Sportmerk Adidas kondigde begin deze maand aan hiermee te willen beginnen voor een deel van de geproduceerde schoenen. Dit houdt in dat de consument tijdens het dragen van de schoenen informatie krijgt over de plekken waar hij is geweest, maar ook over het aantal kilometers dat hij heeft gelopen of de gemiddelde snelheid. Het sportmerk geeft aan dit ook uit te willen breiden naar kleding door middel van de labels die daarin zitten. Ze willen hiermee een bepaalde authenticiteit aan hun gebruikers bieden door middel van de extra, persoonlijke informatie. "Hoe vet is het dat je een smsje krijgt met het feit dat je vandaag dezelfde schoenen aan hebt als je favoriete basketballer?" stelt Adidas. "En terwijl iedereen in de rij staat om naar binnen te gaan bij een sportwedstrijd, kan jij doorlopen omdat je schoenen je toegang bieden."

Uitrusting
De voorbeelden die gesteld worden lijken nog een beeld voor de toekomst. De grootste barrière voor de NFC technologie is het aantal smartphones dat uitgerust wordt met het gebruik van NFC. Apple heeft het mechanisme toegevoegd aan de Iphone 6 en 6 plus, maar dat is tot nu toe de enige die dat kan. Wel moet hierbij vermeld worden dat deze telefoons in 2014 190 miljoen keer verkocht werden, goed voor zo'n 15 procent van de gehele markt wereldwijd.

Ook is het belangrijk dat consumenten zich bewust worden van de mogelijkheden van NFC. Nu is het vooral bekend door het contactloos betalen met een pinpas of een telefoon: een proef die de Rabobank het afgelopen jaar uitvoerde. Dat er veel meer mogelijk is is niet alleen een les voor de consument, maar ook voor de retailer en zelfs voor de producent. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat een grote producent de trend omarmt, en de rest zal snel volgen.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren