"Crowdfunding en innovatie zijn met elkaar verbonden"

02.10.2015 | Branchenieuws | 966 keer bekeken

Ondanks dat crowdfunding inmiddels een redelijk begrip is geworden in verschillende sectoren, lijkt de verpakkingssector nog niet echt over de streep. Is het daar al bijna tijd voor? Deze vraag werd geprobeerd te beantwoorden op de NVC bijeenkomst over deze nieuwe manier van geld verzamelen voor een concept.

Voor Paul Iske, hoogleraar Open Innovation & Business Venturing van de Universiteit Maastricht, is het in ieder geval duidelijk: crowdfunding is straks niet meer weg te denken uit alle branches. “Het is nodig om innovatie op gang te brengen. Anders dan vaak gedacht bestaat innovatie niet alleen uit technologie, maar ook uit overleggen met verschillende mensen en creativiteit. Daar is crowdfunding ideaal voor.”

Door het delen van de kosten worden laatstgenoemde niet alleen verlaagd, maar wordt de kennis van verschillende investeerders ook ingewonnen. “Zo kom je een stuk verder dan dat je alleen denkt.” De beste manier om mensen te winnen voor je product is om in te spelen op bepaalde waarden die mensen hebben. “Als je weet dat mensen op wie je mikt heel erg van natuur houden, of tegen het kappen van bomen zijn, kun je daar met een verpakking op inspelen. Daarom is het heel belangrijk om een goed beeld te hebben van je investeerders,” aldus Iske.


Aan de hand van bepaalde waarden kunnen verpakkingen de aandacht trekken.

Een ander bijkomend voordeel daarvan is dat marketingresearch voor een groot deel wegvalt. “Je ziet of het product bevalt aan de hand van de investeerders. Anders was je vaak lang bezig met een onderzoek of een product goed in de markt zou vallen, nu kan je het direct zien.”

Linkz
Keerzijde van die medaille is dat het dus ook heel erg kan mislukken. Nathalie Muller van Linkz, die werken met innovatieve verpakking aan de hand van scanbare producten, vertelt haar minder positieve verhaal over crowdfunding. “Op het eerste gezicht leek het een goed plan: onze populariteit en bekendheid werd vergroot, terwijl we gratis coaching zouden krijgen van onze investeerders, om nog maar te zwijgen over de berg gratis geld.”

Dat liep net even iets anders. “We waren maanden bezig met een businessplan, crowdfunding marketingplan. Allemaal tijd waar we in principe nog niets voor kregen.” Ook het doelen formuleren duurde een poos. “Je wilt niet te hoog inzetten qua bedrag, want als je dat niet haalt in 40 dagen krijg je niks. Maar je wilt ook niet te laag, want je kan maar een keer een geloofwaardige crowdfunding neerzetten.”

Het bedrag dat uiteindelijk gekozen werd, 250,000 Engelse ponden, werd niet gehaald. “Vooral de eigen investering die je moet doen is enorm: 25 tot 35 procent. Al merkten we dat het essentieel was: het volggedrag van mensen is zo belangrijk. Dat werkt niet als er maar een paar tientjes op de teller staan.”

Uiteindelijk kreeg Muller het geld niet, maar ze zou de actie niet als mislukt willen beschrijven. “We hebben ontzettend veel geleerd over het bedrijf, en misschien is de markt hier nog niet klaar voor. Maar innovatie en crowdfunding zijn met elkaar verbonden. Ik voorspel dat iedereen binnen drie jaar weleens een QR-code heeft gescand. Wellicht is de markt er dan klaar voor.”

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren