'Dat verpakkingen nodig zijn, wordt steeds meer geaccepteerd door consumenten'

08.08.2016 | Beursnieuws | 919 keer bekeken
'Dat verpakkingen nodig zijn, wordt steeds meer geaccepteerd door consumenten'

In aanloop naar de Empack Brussel interviewt VerpakkingsProfs sprekers en betrokkenen bij het evenement. Deze aflevering Siem Haffmans, die als spreker door VerpakkingsProfs aangedragen is om iets te vertellen over de Handleiding Duurzaam Verpakken voor e-commerce die hij als adviseur voor duurzame innovaties schreef.

Kunt u iets over uzelf vertellen?
Ik werk bij Partners for Innovations, een adviesbureau voor duurzame innovaties. Zelf ben ik opgeleid als industrieel ontwerper, maar ik hou me nu al twintig jaar bezig met duurzaam verpakken. Bij alle duurzame innovaties waar wij advies over geven komt verpakken aan bod, simpelweg omdat iedereen ermee te maken heeft. Per dag maken we per persoon zeven verpakkingen open, dus er valt nogal wat te verduurzamen. Die vraag is vanuit de verpakkingsbranche de afgelopen twintig jaar er ook altijd geweest.

Hoe is die vraag in de afgelopen twintig jaar veranderd?
Waar verpakkingen eerder voornamelijk werden benaderd als afval, wordt er nu meer gekeken naar de verduurzaming van het product. Eerder bestonden er nog veel vragen of verpakkingen überhaupt nodig waren, maar experimenten als verpakkingsvrije winkels die floppen laten wel zien dat verpakkingen wel degelijk een functie hebben. Nu wordt er steeds meer op de volgende vraag gefocust: hoe kunnen verpakkingen zo groen mogelijk?

En hoe kan dat in de e-commerce branche, waar je samen met Thuiswinkel.org een handleiding voor schreef?
Vanuit de papier- en kartonindustrie kwam de vraag over hoe e-commerce verpakkingen duurzamer konden. Het is een sterk groeiende markt: vorig jaar was er weer een groei van 14 procent te zien. 80 procent van die verpakkingen is van karton gemaakt. Een prachtige boost voor de markt, maar dat betekent wel dat er zo langzamerhand steeds meer naar duurzaamheid gekeken moet worden. Er zijn nog steeds veel bedrijven die in veel te grote verpakkingen verzenden, wat al met al voor niemand voordelig is.

Wat biedt de handleiding hen?
Een handvat om zelfs voor de kleinste bedrijven te verduurzamen. Het grootste probleem zijn, naast de logistiek, de te grote verpakkingen. Natuurlijk zijn er oplossingen in de vorm van machines die op maat verpakken, maar dat is enkel voor grote spelers als Bol.com en Wehkamp weggelegd. Daarnaast zijn er een heleboel oplossingen voor middel- en kleine bedrijven, waar ik in mijn presentatie op Empack Brussels verder over uit zal wijden.

Wat zijn de gevolgen voor de branche als er niets verandert?
Afgezien van het feit dat er plannen zijn gemaakt om de branche te verduurzamen en de overheid waarschijnlijk maatregelen gaat treffen op het moment dat bedrijven zich daar niet aan houden, kost het ook gewoon ontzettend veel geld. Teveel materiaal dat verspild wordt, maar ook de opkomst van Dimentional Weight Pricing gaat bedrijven die te grote verpakkingen maken veel geld kosten.

Daarnaast kun je je nog zorgen maken over het imago dat geschaad wordt op het moment dat consumenten een te grote doos thuis krijgen. Op social media worden bedrijven aan de schandpaal genageld op het moment dat consumenten een te grote doos thuis krijgen. Dat is dus zeker ook een punt dat steeds zwaarder gaat wegen.

Benieuwd naar de presentatie van Siem Haffmans en anderen? Klik hier om te registreren voor Empack Brussels.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren