De doggybag: kans voor de verpakkingssector?

27.08.2014 | Branchenieuws | 1253 keer bekeken

Een grote klus voor DEPA disposables: het bedrijf heeft 50.000 doggybags geproduceerd voor Natuur & Milieu. Volgens Natuur & Milieu verdwijnt er teveel eten in de prullenbak. Dat eten moet volgens hen in de doggybag belanden.

De feiten: gemiddeld gooien we in Nederland jaarlijks 47 kg eten per persoon, ofwel 65 warme maaltijden weg. Van elke vijf pakken rijst die in Nederland worden gekocht, wordt 1,5 pak weggegooid. In restaurants worden bij elkaar 77 miljoen maaltijden weggegooid omdat mensen het niet op krijgen.

In Amerika is de doggybag al veel langer populair. De restjes eten in die doggybag hoeven trouwens niet per se naar Fikkie te gaan: de meeste Amerikanen eten de restjes veel liever zelf op een dag later. Hoewel het principe van de doggybag in Amerika wijdverspreid is, komt het in Europa nog nauwelijks voor dat obers je een zakje of doosje aanbieden.

Is de doggybag een kans voor de verpakkingssector? Hieronder enkele overwegingen.

Nieuwe markt

In een recent onderzoek gaven maar liefst 62 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze graag een doggybag zouden willen, als de mogelijkheid er zou zijn. In dit geval zijn de doggybags dus een nieuwe markt die aangeboord kan worden, en zo een manier om de omzet te vergroten.

Daarnaast zeiden de ondervraagden dat dat ze het gênant vinden om een doggybag te vragen, of dat ze niet weten dat het kan. Dit geeft aan dat consumenten de doggybag wel willen, maar er toch nog een bepaald taboe op rust. Dat taboe moet doorbroken worden om de doggybag daadwerkelijk populair te maken.

Verschillende materialen mogelijk

In Amerika zijn er verschillende soorten doggybags. Zo zijn er bakjes van papier en karton of van geëxpandeerd polystreen. Dit laatste is vooral geschikt vanwege zijn temperatuurdichtheid waardoor er minder warmte verloren gaat.

Afhankelijk van de expertise van uw bedrijf, is er specialisatie mogelijk voor verschillende soorten maaltijden en verschillende materialen.

MVO

Een laatste voordeel van het produceren van doggybags is de duurzaamheid. Door doggybags te produceren kun je als bedrijf laten zien dat je actief bezig bent met MVO.

Kortom, zoals het er nu uitziet kan de doggybag zeker een kans zijn voor de verpakkingssector, maar daarvoor moet er een flinke cultuuromslag plaatsvinden. De vraag is natuurlijk of de actie van Natuur & Milieu genoeg is om die cultuuromslag te bewerkstelligen.

Wat denkt u, is de doggybag een kans voor de verpakkingssector?

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren