“De groei van verpakkingsgroottes moet stoppen om obesitas tegen te gaan”

14.01.2015 | Branchenieuws | 1451 keer bekeken

Wie in de jaren 60 voor het frisdrankschap in de supermarkt stond, zag dat de grootste fles 750 ml bedroeg. Tegenwoordig bevat de grootste fles twee liter. Maartje Poelman onderzocht portiegroottes in haar promotieonderzoek en ontdekte: “We zijn niet zo erg als Canada en Nieuw-Zeeland, maar de groei van verpakkingsgroottes moet stoppen om obesitas tegen te gaan.”

Een op een is er geen lijn te trekken tussen de grotere verpakking en het steeds dikker worden van mensen, maar Poelman stelt in haar onderzoek dat het zeker met elkaar te maken heeft. “Door aanpassingen kunnen we dat dus tegengaan.” Uit een ander onderzoek blijkt dat mensen vaak geneigd zijn om voor de middelste maat te kiezen. In dat gegeven ziet Poelman kansen. “Als we extra kleine maten toevoegen, zullen mensen naar alle waarschijnlijkheid minder consumeren.

Relatief
In haar onderzoek inventariseerde Poelman de verpakkings- en portiegroottes van frisdranken in Nederland. Deze resultaten legde ze naast die van Canada, Nieuw-Zeeland en Australië. “In vergelijking met die andere landen hebben wij relatief kleine frisdrankverpakkingen. Maar dat neemt niet weg dat ze wel gegroeid zijn de afgelopen decennia.”

Het is volgens haar nu vooral belangrijk dat porties niet verder groeien. “Uit onderzoek blijkt dat mensen vaak alles opeten wat ze voorgeschoteld krijgen. Hoe groter de porties, des te meer eten mensen. Ze overeten zichzelf onderbewust.”

Een maat
Het liefst zou Poelman zien dat er duidelijkheid komt over portiegroottes. “Er staat bijvoorbeeld op een fles dat een glas een bepaalde hoeveelheid calorieën bevat. Maar de grootte van een glas verschilt per merk en frisdrank. Als daar een maat voor zou komen, kunnen mensen ook vergelijken.”

Ze zou wel met de verpakkingsindustrie in gesprek willen gaan. “Ik denk dat mijn onderzoek heeft aangetoond dat er genoeg stappen te maken zijn.“ Tot die tijd start Poelman met een nieuw onderzoek, waarbij ze mensen in een virtuele supermarkt laat shoppen en onderzoekt welke keuze zij maken.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren