​‘De klant is koning, zéker in e-commerce’

22.03.2016 | Beursnieuws | 1127 keer bekeken
​‘De klant is koning, zéker in e-commerce’

In aanloop naar de Empack op 12 t/m 14 april in de Jaarbeurs interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van de beurs. Wat kunt u verwachten van hun presentaties? Deze aflevering Annelies Clements, national sales manager bij Bunzl, die samen met collega Philippine van der Putten als derde spreker aangemeld is in het VerpakkingsProfs theater!

Kunt u iets vertellen over uzelf?
Ik ben national sales manager bij Bunzl Retail & Industry, een internationaal bedrijf dat zich veelal in die branches bezig houdt. Daarbij begint webretail een steeds grotere rol te spelen. Zelf hou ik me, naast het verkopen van grote pakketten aan grote spelers in de markt, bezig met innovatie en duurzaamheid. Die speelvelden gaan vaak hand in hand. De vraag die mij bezig houdt is hoe je bepaalde innovaties in de markt brengt. Er komen ontzettend veel innovaties op het gebied van duurzaamheid naar voren, maar hoe zorg je ervoor dat de markt dit oppakt?

De presentatie in het VerpakkingsProfs theater doe ik samen met mijn collega Philippine van der Putten, die binnen Bunzl gespecialiseerd is in verpakkingen voor de non-food markt. Eigenlijk is ze het tegenovergestelde van mij, want ik hou me binnen het bedrijf juist bezig met food verpakkingen. Onze markten komen samen op het gebied van e-commerce.

Hoe zijn jullie binnen Bunzl bezig met dit onderwerp?
We kijken niet alleen naar de trends die we om ons heen zien, maar proberen ook verder te kijken dan dat. Dat zal ook in onze presentatie naar voren komen: hoe moet je bijvoorbeeld naar kosten kijken als het gaat om e-commerce? Het is allang niet meer zo simpel dat je een doos hebt en daar simpelweg iets in doet en op de brievenbus doet. Bedrijven kijken steeds bewuster naar wat er allemaal nodig is om hun product bij de klant te krijgen en hoe je het meest efficiënt kunt werken.

Hoe staat dat in de markt van food, waar jij verantwoordelijk voor bent?
Daar is e-commerce natuurlijk enorm in opkomst, met alle bezorgdiensten die als paddenstoelen uit de grond schieten. Wat we hierbij niet uit het oog moeten verliezen is de consument. Wat wij hij en hoe reageert hij op bepaalde ontwikkelingen? Je blind staren op je bedrijf of concept kan dodelijk zijn, als je vergeet te luisteren naar je consument. De macht is langzaam van bedrijven naar de consument verschoven: die bepaalt nu hoe snel pakketjes bezorgd moeten worden en dat dozen niet verzonden worden met al teveel lucht. Het wordt gewoon niet meer gepikt, waarna de markt zich aan moet passen.

Hoe heeft die verandering plaats gevonden?
De consument is steeds bewuster geworden, op allerlei vlakken. Verpakkingen horen daar ook bij. Plastic en karton zijn allang niet meer de enige materialen die mensen willen zien. In de food is dit ook een belangrijke verandering. Mensen willen weten wat ze eten. Het is aan de markt, aan de overheid en ook aan de verpakkingsbranche om consumenten te voorzien in die informatie, met de nadruk op eerlijkheid. De informatie die verstrekt wordt moet gewoon kloppen. Consumenten worden steeds intelligenter en als ze erachter komen dat een producent niet eerlijk is, kan dat funest aflopen.

Hoe zie je de rol van de verpakkingsbranche dan voor je?
De verpakkingsbranche moet alternatieven durven bieden en adviezen geven. Daarbij is het belangrijk om je klant goed te kennen en te weten wat hij wil en verwacht. Ga je bijvoorbeeld voor een interactieve verpakking of werkt een persoonlijk bedankbriefje bij de bestelling beter?

Wat misschien nog wel het moeilijkst wordt voor de markt is om van de gebaande paden af te stappen. Natuurlijk zitten we vast aan het gebruik van bepaalde machines, maar ook daar vindt genoeg innovatie in plaats. We zitten niet meer vast aan die kartonnen doos: er zijn zoveel hernieuwbare grondstoffen. Er is een scala aan mogelijkheden.

Hoe gaan jullie daar bij Bunzl mee om?
Wij hebben recentelijk de Food mailer op de markt gebracht, waarin voedsel via e-commerce gekoeld vervoerd kan worden. Het is een goed voorbeeld van hoe alle ‘vanzelfsprekendheden’ van de markt aan de kant zijn gezet. Mensen willen geen enorme koelbox in hun huis hebben staan als ze iets hebben besteld dat gekoeld vervoerd moet worden. De Food mailer is van karton en kan plat gemaakt worden. Met een app kun je zien hoeveel icepacks er nodig zijn om het product voortdurend gekoeld te houden. Deze icepacks zijn ook gemaakt van papier, waardoor het pakket makkelijk in z’n geheel gerecycled kan worden.

Is duurzaamheid daarmee een van jullie speerpunten?
We zijn er heel veel mee bezig binnen het bedrijf, maar ik denk dat het belangrijk is dat mensen zich afvragen wat duurzaamheid precies voor hun betekent. Je hoeft niet per se een duurzame grondstof gebruiken, maar kunt bijvoorbeeld ook je verpakkingsmateriaal dunner maken. Verpakkingen kunnen nooit verdwijnen, maar we moeten er wel anders naar gaan kijken.

Wat zouden we dan anders moeten zien?
Ik denk dat het belangrijk is dat het verpakkingsproces opgenomen wordt in het productieproces. Bij Ikea, waar ik eerder werkte, zit er standaard iemand van logistiek bij het ontwerpproces. Die kijkt mee of de producten niet te groot worden, zodat er minder in een vrachtwagen past en dat het bedrijf dus geld kost. Logistiek en verpakken zouden beiden meer betrokken moeten worden: ook dat is het verduurzamen van je bedrijf. 

Benieuwd naar de presentatie van Annelies en Philippine en anderen? Gratis registreren voor de Empack kan hier.

Blijf altijd op de hoogte
Meld uzelf nu aan voor de VerpakkingsProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.


Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren