"De kleur van de doos kan al andere emoties oproepen bij consumenten"

31.03.2017 | Beursnieuws | 1458 keer bekeken
"De kleur van de doos kan al andere emoties oproepen bij consumenten"

Naar aanloop van de Empack beurs op 5 & 6 april interviewt VerpakkingsProfs een aantal interessante sprekers. Zij vertellen over hun seminar, achtergrond en hun drijfveer in deze industrie. VerpakkingsProfs verzorgt donderdag 6 april een seminar met Ilona de Hooge met als onderwerp: 'Creating the perfect gift experience with e-commerce packaging to get satisfied consumers'. 

Hallo Ilona, wie bent u en doet u precies?
Mijn naam is Ilona de Hooge, en ik ben Assistant professor bij de afdeling Marketing & Consumer Behavior aan de Wageningen Universiteit. Hiervoor heb ik zes jaren gewerkt als Assistant Professor Marketing Management aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, en een promotie gedaan bij Sociale Psychologie aan de Universiteit van Tilburg. Ik ben een wetenschappelijk onderzoeker en docent op het gebied van emoties, belevingen, consumentengedrag, en marketing management.

 Hoe zag jullie onderzoek er precies uit?
We hebben meerdere verschillende onderzoeken gedaan. In de onderzoeken die ik zal presenteren, hebben we surveys gehouden onder consumenten, maar we hebben ook onderzoeken gedaan waarin we aspecten hebben gemanipuleerd  om te kijken hoe mensen daarop reageren. Dit kan bijvoorbeeld door mensen een verhaal voor te leggen en vervolgens te vragen hoe ze in die situatie zouden reageren. Wat we soms ook doen is dat we mensen vragen om naar ons lab te komen. Daar laten wij mensen bijvoorbeeld spelletjes tegen elkaar spelen en kijken we hoe ze op voorgeprogrammeerde aspecten reageren, of kijken we hoe mensen op de onderzoeksleiders reageren.  Dus we gebruiken allerlei verschillende methodes om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.

Wat gaat u tijdens uw seminar specifiek behandelen?
In de seminar gaan we kijken naar de emotionele ervaring en subjectieve beleving van de consumenten tijdens het ontvangen van de verpakkingen waarin hun online bestelde artikelen zitten. We kijken dan specifiek naar hoe de verpakking invloed heeft op de ervaring die consumenten hebben. Vervolgens kijken we naar wat voor invloed het design van de verpakking heeft op de beoordeling van het online bedrijf waar zij de bestelling hebben geplaatst. De belangrijke volgende stap is inzichten verkrijgen in hoe consumenten duurzaam met die verpakking om zullen gaan, en hoe zij zullen reageren op duurzame elementen van de verpakkingen.

Heeft u voorbeelden van hoe mensen reageren op een aantal verpakkingen?
Wat we zien in de resultaten is dat mensen sommige dingen als prettig ervaren, zoals een verpakking met een kleurtje in plaats van een witte of bruine verpakking. Wat we ook hebben gezien is dat een simpel geprint strikje op de verpakking al andere emoties bij consumenten teweeg kan brengen. Ook blijkt dat niet alles positieve effecten heeft. Bijvoorbeeld, volgens de cadeau-literatuur moet een cadeau altijd een persoonlijk gericht iets zijn. In de verpakking context zou dit bijvoorbeeld een doos met de tekst ‘hier is uw boek’ of ‘deze is speciaal voor jou’ zijn. Dit hebben wij ook getest en daaruit bleek dat veel consumenten hun eigen naam of het bestelde product geprint op de doos te persoonlijk vonden worden. Het kwam te dichtbij hun privésituatie en vonden het onprettig. 

Welk resultaat heeft jullie positief verrast?
Wat wij opvallend vonden was dat simpelweg de kleur van de doos veranderen al andere emoties kan oproepen bij mensen. In ons onderzoek hebben wij een chique blauwe doos gemaakt met een rood geprint lint er omheen. Uit onderzoek bleek dat mensen daar al positiever van werden, terwijl je zou zeggen dat dat toch een hele simpele verandering is.

We denken daarbij wel dat er waarschijnlijk een verschil is tussen of een consument een plezierig product voor zichzelf besteld heeft, of iets besteld heeft wat de consument gewoon nodig heeft. Wanneer een consument zichzelf een cadeau gegeven heeft, dan kan het inderdaad zo zijn dat een blauwe doos met een rode lint positief zou werken. Aan de andere kant is het mogelijk dat consumenten die bv een stofzuiger besteld hebben het niet zouden waarderen als deze bezorgd zou worden in een chique blauwe doos met een lint. Ook is het nog onduidelijk wat deze bevindingen op de lange termijn zouden inhouden, wanneer consumenten dezelfde versierde doos zouden ontvangen. Het verhaal is dus waarschijnlijk niet zo zwart –wit, en daarom is het interessant om dit aspect te onderzoeken en om hierover te praten met mensen uit de industrie.

Wat kunnen mensen precies van uw seminar verwachten?
Ik ben van plan om een presentatie te houden over onze onderzoekslijn en onze bevindingen. Afhankelijk van hoe groot de zaal is kunnen we daarna een open discussie starten en kijken of die bevindingen overeenkomen met de ervaringen van mensen uit de zaal. Ik zal veel voorbeelden noemen zodat het voor de mensen begrijpelijk is en hopelijk kunnen we van elkaar leren! 

Ilona de Hooge spreekt donderdag 6 april tijdens Empack Den Bosch om 10.30 in theater 1. Registreren voor Empack Den Bosch kan hier.

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren