'De meerwaarde van informatie is cruciaal bij actieve & intelligente verpakkingen'

17.08.2016 | Beursnieuws | 512 keer bekeken
'De meerwaarde van informatie is cruciaal bij actieve & intelligente verpakkingen'

In aanloop naar AIPIA interviewt VerpakkingsProfs de sprekers van deze conferentie over actieve en intelligente verpakkingen. Deze maand Larry Logan, directeur van het Amerikaanse bedrijf Digimarc.

De irritatie wordt met de komst van de zelfscankassa’s in de supermarkt steeds bekender bij het grote publiek: producten met een barcode die zo goed verstopt zit dat je lang bezig bent om het product te scannen. Ook beschadigde verpakkingen stonden altijd al hoog op de lijst van irritatie bij caissières, maar worden nu steeds beter herkend door consument en verpakkingsproducent.

De moeilijk te scannen barcodes leveren niet alleen irritatie, maar dragen ook niet bij aan het aantal te scannen items per minuut waar de verkoop in veel supermarkten op berekend wordt. Dat moet handiger kunnen, dacht Larry Logan van Digimarc twintig jaar geleden. Anno 2016 wordt het bedrijf gezien als de wereldleider in het maken van geautomatiseerde identificatie op voorwerpen.

“Op verpakkingen wordt de code die normaliter in de barcode verwerkt zit over de gehele verpakking gerepliceerd,” vertelt Logan. “Hierdoor hoeft de kassamedewerker niet op zoek naar de barcode, maar is het mogelijk om producten snel te scannen.” Ook het aantal items dat per minuut verkocht kan worden is drastisch te verhogen. “ En is de ene code beschadigd of werkt hij niet? Dan zijn er altijd nog andere exemplaren.”

Copyright
Niet alleen verpakkingen profiteren hiervan: ook niet tastbare producten als een digitale foto of muziek zijn te beveiligen door Digimarc. “De laag zelf is niet te zien met het blote oog, maar wel met een smartphone of machine uit te lezen,” legt Logan uit. “Voor fotografen die te maken hebben met het beschermen van hun copyright, kan dit een handige manier zijn om hun werk beter te kunnen verkopen.”

Niet alleen zelfstandige creatieve beroepen, maar ook grote merken kunnen veel halen uit het gebruik van dit soort nieuwe technologie. Logan: “Doordat het product veel makkelijker te scannen is voor consumenten, is het ook makkelijker om ze over te halen de extra informatie uit te lezen.” Het blijft een van de moeilijkste taken van een verpakking: hoe haal je de consument over daadwerkelijk over te gaan tot actie? “Door de oppervlakte van de verpakking te bedrukken met zoveel mogelijke ‘onzichtbare’ codes, wordt deze optimaal benut. De verpakking moet de consument overhalen.”

Fouten
Tijdens zijn presentatie op het AIPIA Congres wil Logan niet alleen succesverhalen vertellen, maar ook inzoomen op veelgemaakte fouten als het gaat om actieve en intelligente verpakkingen. “Als de waarde van het scannen niet duidelijk is, gaat een consument nooit meewerken. Het meest waardevolle wat consumenten hebben is hun tijd. Dat gaan ze niet zomaar aan jouw verpakking verdoen als ze daar niet de meerwaarde van inzien.”

Wat overigens niet wil zeggen dat het alleen maar ontzettend spannende entertainment moet zijn die de actieve en intelligente verpakkingen brengen. “Allergeneninformatie heeft een enorme meerwaarde, maar is niet bepaald een spannend onderwerp,” lacht Logan.

Als laatste tip wil Logan benadrukken dat merken goed moeten kijken naar wat hun doelgroep is en hoe ze juist deze groep aan kunnen zetten tot het scannen van producten. “De QR-code is bijvoorbeeld wel aangeslagen in delen van Azië, maar in Europa en de Verenigde Staten wordt er door millennials met argusogen naar gekeken. Ze vinden het een stoffig imago hebben, dus waarom zouden ze dat scannen? Op die manier verspil je enkel ruimte op je verpakking, die je veel beter in had kunnen zetten.”

Larry Logan spreekt op het AIPIA Congres, dat op 14 en 15 november 2016 in Amsterdam plaatsvindt. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren