De meest misleidende verpakkingen van 2014

12.01.2015 | Branchenieuws | 4406 keer bekeken

Op verpakkingen worden dikwijls dingen beloofd die het product in de doos niet waar kan maken, maar sommigen maken het wel heel bont. Lezers van de website van voedselwaakhond Foodwatch konden stemmen op een lange lijst van producten die 'leugens' verkondigen op hun verpakkingen. Deze vijf producten waren volgens hen in 2014 de grootste misleiders.

1. Capri Sun Multivitamin
Ondanks dat het drankje gepromoot wordt als een verantwoord drankje met vruchtensappen en bronwater, zit er nog flink wat suiker in. In een zakje van 200 ml zitten vijf suikerklontjes, net zoveel als in een glas cola. Toch promoot Coca Cola het product als verantwoord. Volgens Foodwatch draagt het bedrijf op deze manier bij aan het overgewicht van kinderen. 

2. Albert Heijn ambacht Rundervink
Er staat op de verpakking dat het product ambachtelijk bereid is, maar niets lijkt minder waar. De rundervinken van Albert Heijn bevatten veel water, vijf verschillende soorten suiker en zeven E-nummers. Een duidelijk voorbeeld van misleiding op de verpakking. 

3. Belvita Breakfast Meergranen
De koekjes van Belvita Breakfast Meergranen moeten een gezond ontbijt bieden voor mensen die geen tijd hebben om 's ochtends hun broodje te smeren. Toch zitten de koekjes vol met suiker: een vijfde van het product. Toch staat er een gezondheidsclaim op de verpakking. 

4. Knorr Boeren groentesoep
De verpakking van de Boeren groentesoep van Knorr belooft de 'allerbeste ingredienten', maar daar is Foodwatch het overduidelijk niet mee eens. Gebrand suikerstroop en zoetmaker maltodextrine vullen de smaak aan van de soep, terwijl er op de verpakking staat dat dit niet het geval is.

5. Rosita's Surinaamse Roti
Anders dan de naam doet vermoeden, bevat Rosita's Surinaamse Roti geen roti. De inhoud van de verpakking zijn tortilla's die in een Nederlandse fabriek gemaakt zijn. Met Suriname heeft dit product niets te maken. 

Foodwatch heeft een petitie opgezet om Coca Cola tot de orde te roepen. Het bedrijf wil dat de frisdrankproducent stopt met de misleidende kindermarketing op de verpakking van Capri Sun Multivitamine. Meedoen? Teken de e-mailpetitie. 

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (5)

Reageren
  • Rose Marie Hof
    06.02.2015 - 09:23 uur | Rose Marie Hof

    Capri-sun bevat veel suiker ja, net als pure vruchtensap! Moet daar ook een campagne tegen gevoerd worden? Hebben consumenten dan helemaal geen verantwoordelijkheid om zelf goed geïnformeerd te zijn?

  • Bram van Enckevort
    15.01.2015 - 11:24 uur | Bram van Enckevort

    Ruud,

    Ik loop zelf ruim 27 jaar rond inde verpakkingsindustrie, en juist aan de kant van leveranciers/ producenten van verpakkingen, dus ik weet heel goed wat de impact is van zo'n "kop" als "misleidende verpakkingen". en krijg dus juist uit de volksmond de vraag wat is er dan misleidend aan de verpakking? Hoe misleiden jullie dan? En dan moet ik dus uitleggen dat de verpakking zelf niet misleidend is. De verpakkingsindustrie ligt al vele jaren onder vuur om de enorme hoeveelheid verpakkingsafval, de gebruikte (milieuvervuilende?) materialen die worden gebruikt etc etc. Ook daar ongenuanceerd en vooral ondeskundig vingerwijzen. En dat zijn dit soort campagnes, die absoluut goed bedoeld zijn, ook schadelijk voor ons imago.

    Daarbij moet ik dan natuurlijk wel zo eerlijk zijn om op te merken dat, in ieder geval in mijn ogen, de verpakkingsindustrie daar zelf niet echt of eigenlijk echt niets aan doet. De informatieverzorging binnen de eigen kring is fantastisch en zeer uitgebreid, maar wij schieten enorm tekort als het gaat om informatieverzorging naar de eindverbruikers toe, terwijl het zo eenvoudig kan zijn om consumenten te vertellen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Is het angst om onze klanten voor de voeten te lopen? Angst om te horen te krijgen dat we teveel voor eigen parochie prediken of? Ik weet het niet, ik denk van alles wat, maar een biljoenenbedrijfstak als we zijn, zouden we toch daar wat aan kunnen en willen doen.

  • Ruud Hoek
    15.01.2015 - 10:56 uur | Ruud Hoek

    Beste Bram,

    Ik heb zelf te maken met de verpakkings industrie in mijn geval de coderingen hierop
    dus ik weet waar ik het over heb.
    Allereerst geeft Foodwatch in dit geval niet aan wat goed is maar wel wat er niet goed is, niet klopt of in dit geval misleidend is.
    Dan de verpakking, natuurlijk is er met de verpakking niets mis maar wel met de tekst.
    Dat u zich hierop aangesproken voelt vind ik eigenlijk misplaatst zeker als "verpakkingsdekundige".
    In de volkmond spreekt men natuurlijk over de verpakking en zal niemand aan de achterliggende industrie denken maar wel aan het bedrijf dat de inhoud aanbied.

  • 15.01.2015 - 10:36 uur | Stanley Neilen

    Mee eens!

  • Bram van Enckevort
    15.01.2015 - 09:47 uur | Bram van Enckevort

    Wat mij betreft valt ook de beargumenteren dat Foodwatch een zeer misleidende organisatie is, die, net als Wakker Dier, ongenuanceerd een waardeoordeel uitspreekt. Natuurlijk zit er veel suiker in bepaalde producten, maar wie zijn zij om te bepalen wat dan wel goed is? Maar wat me nog het meest tegen de borst stuit, als verpakkingskundige, is dat ze de VERPAKKING als misleidend aanduiden, terwijl aan de verpakkingen helemaal niets schort. Het zijn de teksten die de consument wellicht misleiden, maar de verpakkingen zijn kwalitatief een goed product. Nu komt de verpakkingsindustrie (ook) in een kwaad daglicht te staan, alsof wij met onze verpakkingen verantwoordelijk zijn voor de hoeveelheid suiker in Capri Sonne. Deze prijzen moeten dus gewoon een andere naam krijgen