Designwedstrijd voor Web Retail Packaging

22.10.2014 | Branchenieuws | 1259 keer bekeken

Online verkopen is hot. Deze markt groeit met 20 procent per jaar en dat vraagt om een zeer specifieke investering. Hoe verstuur je één product naar de klant, waarvan de verpakking eigenlijk is ontworpen om getransporteerd te worden in een dozijn in een aparte transportverpakking? Transport- en primaire verpakking lopen door elkaar. Wat is de rol van verpakkingsontwerp bij deze Web Retail Packaging (WRP)? En hoe voorkom je irritaties bij consumenten?

In het kader van die vragen organiseert Vouwkarton Platform Nederland de designwedstrijd ‘Unfolding the Future of Web Retail Packaging Design’. De designwedstrijd geeft designers de mogelijkheid om hun visie te geven op het verpakken van online aangekochte producten in vouwkarton, en de kans op de hoofdprijs van 6000 euro.

Verschillende opties voor web retail packaging

Er zijn natuurlijk veel opties om de Web Retail Packaging zo goed mogelijk te maken. Zo kun je er voor kiezen de primaire verpakking sterker te maken zodat deze beter te transporteren is. Desondanks is zo’n sterkere verpakking wel vaak zwaarder met een grotere CO2 uitstoot als gevolg.  

Een andere optie is het aanbieden van twee verschillende verpakkingen: één voor de ‘gewone’ retail en één voor de verkopen online. In dat geval moet er goed gekeken worden naar de aantrekkelijkheid. Is de verpakking voor gewone retail net zo aantrekkelijk als de verpakking voor web retail?

Verloop van de wedstrijd

Bedrijven die denken dat zij antwoorden hebben op deze vragen kunnen hun verpakkingsontwerpen insturen voor de designwedstrijd Unfolding the Future of Web Retail Packaging Design’. Een onafhankelijke jury zal uit de inzendingen acht schetsontwerpen selecteren, die vervolgens tijdens verpakkingsbeurs Packaging Innovations 2014 op 26 of 27 november 2014 gepresenteerd zullen worden door de designers tijdens een 'sales pitch'.

Uit deze acht schetsontwerpen worden 4 finalisten gekozen, die hun schetsontwerp verder mogen uitwerken om kans te maken op de 'Vouwkarton Packaging Design Award' en het hieraan gekoppelde bedrag van 6000 euro. De vier finalisten presenteren hun definitieve ontwerp in het voorjaar van 2015 en de uiteindelijke winnaar zal bekend gemaakt worden op verpakkingsbeurs Empack 2015

Foto: Flickr/Andrew Dallos/Santa's Arrived Early/CC BY-NC-ND 2.0

Aanmelden nieuwsbrief

Alles wat je zoekt, verpakt op één platform!
Meld jezelf aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, innovaties, trends en ontwikkelingen uit de branche.

Deel dit artikel

Reacties (0)

Reageren